BOVAG: verlaging accijns goede stap maar niet genoeg

De aankondiging dat het kabinet de accijns op autobrandstoffen per 1 april verlaagt – met 17 cent per liter voor benzine en 11 cent per liter diesel – valt op zich goed bij BOVAG. ‘Maar er moet voor ondernemers meer gebeuren’, schrijft de organisatie in een reactie.

Prijsverschil benzine/diesel kleiner maar niet in NL

‘Voor BOVAG-ondernemers die beroepshalve veel kilometers moeten maken, bijvoorbeeld rijscholen, biedt de voorgenomen verlaging van brandstofaccijns enig soelaas. Want hun bedrijfskosten lopen fors op. Maar in tal van andere BOVAG-sectoren lopen de bedrijfskosten eveneens fors op, door met name de almaar stijgende gasprijzen. Kosten die ze lang niet altijd door kunnen bereken aan de klant, vanwege langlopende contracten. Denk aan schadeherstelbedrijven. Daarom moet er op een flink aantal gebieden ingegrepen worden door de overheid,’ vindt BOVAG.

Op korte termijn moet er al lastenverlichting komen voor ondernemers. BOVAG heeft daarvoor een aantal voorstellen:
– de voorgenomen verlaging van de Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie (ODE, een heffing op elektriciteit en gas) vanaf 2023 moet naar voren gehaald worden,
– de voorgenomen verhoging van de energiebelasting moet uitgesteld of geschrapt,
– de energie- en brandstofprijzen moeten via een ‘prijzennoodwet’ bevroren worden,
– de belastingvrije kilometervergoeding moet (al dan niet tijdelijk) van 19 naar 23 cent per kilometer, zodat medewerkers ook gecompenseerd kunnen worden voor hogere reiskosten.

Verder moeten opdrachtgevers ‘water bij de wijn doen’, als bijvoorbeeld schadeherstelbedrijven door langlopende contracten de hoge energiekosten niet kunnen doorbereken. BOVAG lobbyt voor deze punten in politiek Den Haag, op de diverse ministeries en bij opdrachtgevers van ondernemers. BOVAG trekt daarbij – afhankelijk van het onderwerp – samen op met VNO-NCW, MKB Nederland en andere brancheorganisaties.

Lees ook:
BOVAG: 7 procent salarisverhoging voor koopkrachtverbetering

BOVAG: verlaging accijns goede stap maar niet genoeg - Automobielmanagement.nl

BOVAG: verlaging accijns goede stap maar niet genoeg

De aankondiging dat het kabinet de accijns op autobrandstoffen per 1 april verlaagt – met 17 cent per liter voor benzine en 11 cent per liter diesel – valt op zich goed bij BOVAG. ‘Maar er moet voor ondernemers meer gebeuren’, schrijft de organisatie in een reactie.

Prijsverschil benzine/diesel kleiner maar niet in NL

‘Voor BOVAG-ondernemers die beroepshalve veel kilometers moeten maken, bijvoorbeeld rijscholen, biedt de voorgenomen verlaging van brandstofaccijns enig soelaas. Want hun bedrijfskosten lopen fors op. Maar in tal van andere BOVAG-sectoren lopen de bedrijfskosten eveneens fors op, door met name de almaar stijgende gasprijzen. Kosten die ze lang niet altijd door kunnen bereken aan de klant, vanwege langlopende contracten. Denk aan schadeherstelbedrijven. Daarom moet er op een flink aantal gebieden ingegrepen worden door de overheid,’ vindt BOVAG.

Op korte termijn moet er al lastenverlichting komen voor ondernemers. BOVAG heeft daarvoor een aantal voorstellen:
– de voorgenomen verlaging van de Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie (ODE, een heffing op elektriciteit en gas) vanaf 2023 moet naar voren gehaald worden,
– de voorgenomen verhoging van de energiebelasting moet uitgesteld of geschrapt,
– de energie- en brandstofprijzen moeten via een ‘prijzennoodwet’ bevroren worden,
– de belastingvrije kilometervergoeding moet (al dan niet tijdelijk) van 19 naar 23 cent per kilometer, zodat medewerkers ook gecompenseerd kunnen worden voor hogere reiskosten.

Verder moeten opdrachtgevers ‘water bij de wijn doen’, als bijvoorbeeld schadeherstelbedrijven door langlopende contracten de hoge energiekosten niet kunnen doorbereken. BOVAG lobbyt voor deze punten in politiek Den Haag, op de diverse ministeries en bij opdrachtgevers van ondernemers. BOVAG trekt daarbij – afhankelijk van het onderwerp – samen op met VNO-NCW, MKB Nederland en andere brancheorganisaties.

Lees ook:
BOVAG: 7 procent salarisverhoging voor koopkrachtverbetering