‘Voor BOVAG-ondernemers die beroepshalve veel kilometers moeten maken, bijvoorbeeld rijscholen, biedt de voorgenomen verlaging van brandstofaccijns enig soelaas. Want hun bedrijfskosten lopen fors op. Maar in tal van andere BOVAG-sectoren lopen de bedrijfskosten eveneens fors op, door met name de almaar stijgende gasprijzen. Kosten die ze lang niet altijd door kunnen bereken aan de klant, vanwege langlopende contracten. Denk aan schadeherstelbedrijven. Daarom moet er op een flink aantal gebieden ingegrepen worden door de overheid,’ vindt BOVAG.

Op korte termijn moet er al lastenverlichting komen voor ondernemers. BOVAG heeft daarvoor een aantal voorstellen:
– de voorgenomen verlaging van de Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie (ODE, een heffing op elektriciteit en gas) vanaf 2023 moet naar voren gehaald worden,
– de voorgenomen verhoging van de energiebelasting moet uitgesteld of geschrapt,
– de energie- en brandstofprijzen moeten via een ‘prijzennoodwet’ bevroren worden,
– de belastingvrije kilometervergoeding moet (al dan niet tijdelijk) van 19 naar 23 cent per kilometer, zodat medewerkers ook gecompenseerd kunnen worden voor hogere reiskosten.

Verder moeten opdrachtgevers ‘water bij de wijn doen’, als bijvoorbeeld schadeherstelbedrijven door langlopende contracten de hoge energiekosten niet kunnen doorbereken. BOVAG lobbyt voor deze punten in politiek Den Haag, op de diverse ministeries en bij opdrachtgevers van ondernemers. BOVAG trekt daarbij – afhankelijk van het onderwerp – samen op met VNO-NCW, MKB Nederland en andere brancheorganisaties.

Lees ook:
BOVAG: 7 procent salarisverhoging voor koopkrachtverbetering