“Elektrische auto’s bieden ons groener transport maar concurreren ook met het openbaar vervoer in stadsgebied. EV-bezitters pakken systematisch hun auto als ze naar de stad komen. We willen auto’s met een verbrandingsmotor niet één op één vervangen door elektrische. We moeten het aantrekkelijker maken om met het OV te reizen, de fiets te nemen of te lopen,’’ aldus minister voor transport Jon-Ivar Nygard in een verklaring.

Ruime subsidie

Afgelopen jaar was 65 procent van alle in het land verkochte nieuwe voertuigen elektrisch. Noorwegen is ook al jaren een bekend land om EV’s te introduceren. Dat komt mede door de ruime subsidie – inclusief het ontbreken van BTW – op de aanschaf van een EV’s. Daarnaast kunnen EV-bezitters in een aantal steden gebruik maken van de busbanen en vaak ook gratis parkeren.

Keerzijde

Maar die EV-medaille heeft een keerzijde, aldus Nygard. “Die steun stimuleert het autogebruik ten koste van andere manieren van vervoer.’’ Bovendien is de overheid aan de ene kant geld kwijt aan subsidies en loopt ze aan de andere kant belangrijke inkomsten aan BTW of parkeergelden mis. De investeringen in laadinfrastructuur en dergelijke gaan ook ten koste van die in bijvoorbeeld fietspaden. De regering gaat daarom de vrijstelling van BTW afschaffen, in eerste instantie voor de grotere modellen. Vanaf 1 januari moet voor een EV van 60.000 euro rond de 2.580 euro BTW worden betaald. Dat percentage van 4 procent loopt op naar 12,5 procent voor auto’s van boven een ton.

De Noorse Elektrische Auto’s Associatie, die 110.000 leden telt, is niet erg gelukkig: “Het hele beleid rond EV’s wordt bedreigd. Het is een onbegrijpelijk slecht idee,’’ zegt secretaris Christine But in de krant The Local.

Lees ook:
Dongfeng wil EV-merk Voyah naar Europa brengen