Een auto is voor de meeste mensen een aankoop waarover zij goed nadenken. Mensen die een auto willen kopen, oriënteren zich gemiddeld genomen zo’n acht maanden (vooral via internet) voordat zij overgaan tot de daadwerkelijke aanschaf. Men weet heel goed wat voor auto men precies wil hebben. Maar dan moet de consument nog gaan shoppen bij dealers om de beste deal (lees: de meeste korting) te krijgen. Niet iedereen wil dat of kan dat, bovendien gaat hij nooit naar alle dealers. De website www.vehiko.be/ biedt juist die mensen een soort omgekeerde veiling. Men geeft op welke auto men wil aanschaffen en dealers kunnen vervolgens een offerte doen. De veiling loopt 48 uur, de offerte is dan bindend voor de dealer, overigens niet voor de consument. "Als een klant zich aanmeldt via internet, bellen we die meteen. We houden met de klant een intake-gesprek om achter zijn bedoelingen te komen en de gang van zaken door te spreken. Het moet wel serieus zijn, de klant moet ook vijftig euro plaatsingskosten betalen", aldus directeur David Dehaeck.
Vanaf 16 december kunnen ook Nederlandse autokopers terecht op de Nederlandse website Vehiko.nl. Klanten kunnen aangeven welke auto (merk, type, uitvoering etc.) zij willen kopen, vervolgens geven de aangesloten dealers de maximale korting die zij willen geven. De website levert een match op van de dealer die de beste prijs biedt en de autokoper. "Dat scheelt zowel de dealer als de consument behoorlijk veel tijd. Via onze website weet je als consument in één keer bij welke dealer je moet zijn voor de laagste prijs. Wij leveren gegarandeerd de beste deal." Dehaeck beweert dat in België vier van de vijf  offerte-aanvragen tot een deal leidt. Hij verwacht ‘gezien de Nederlandse volksaard’ met zijn Nederlandse site minstens gelijke scores.
De Belgische website trekt volgens Dehaeck ‘duizenden bezoekers’ per dag, terwijl er 366 merkdealers zijn aangesloten. "We hebben in België zo’n 1,8 duizend merkdealers, 377 ervan hebben zich bij onze site aangesloten. In Nederland hebben we 3,7 duizend dealers benaderd. We zullen zien hoeveel zich er aanmelden." Dehaeck weet wat de kracht van zijn website is. "We zijn de enige website die volledige transparantie biedt. En daar profiteren niet alleen consumenten van maar ook autodealers. De een krijgt korting, de ander haalt omzet binnen."
David Dehaeck is anderhalf jaar op de markt met Vehiko.be. Daarvoor heeft hij zeven jaar lang voorbereidingen getroffen met een tiental tussenconcepten die niet verder kwamen dat een testfase. Hij was jaren geleden al betrokken bij het (min of meer gezeepte) project Autobytel. Dat systeem kwam volgens Dehaeck ‘te vroeg voor de branche’. Autobytel is ook een andere weg ingeslagen, doet ook in occasions en houdt zich bezig met sales leads.  

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding