Rabobank: autoboulevard heeft langste tijd gehad

De opkomst van zuinige en elektrische auto’s, gecombineerd met de veranderende consumentenvoorkeuren, heeft grote gevolgen voor de verkoop en het onderhoud. De aanpak in de autobranche is nu vaak nogal gedateerd, stelt een rapport van de Rabobank.

"Het is hoog tijd voor een andere invulling van de autoboulevards,’ stelt sectormanager Thomas Edens in het rapport ‘Blik in de toekomst – verder in automotive’. Behalve op trends gaat het rapport in op kansen voor automotive ondernemers via nieuwe businessmodellen, andere showroomconcepten, meer doelgroepgerichte klantbenadering en integratie van mobiliteitsproducten.

De autosector heeft het op dit moment niet gemakkelijk, door de minimale verkoopmarges, schaalvergroting die vrij weinig voordeel heeft opgeleverd en een tamelijk verouderd businessmodel. Daar komen bij de sterk dalende autoverkopen en een consument die niet alleen minder, maar ook andere auto’s koopt dan voorheen. Edens: "Dit bij elkaar levert een turbulent scenario op voor de autosector, waar ondernemers tijdig met hun bedrijfsstrategie op moeten inspelen."

Veel actuele ontwikkelingen in de autosector grijpen nu in elkaar: toenemende prijstransparantie leidt tot dalende verkoopmarges. Tegelijk staan de kosten van de showrooms zoals we die nu kennen niet in verhouding tot de verkoopmarges en verschuivende marktaandelen. "Nieuwe showroomconcepten in combinatie met een online visitekaartje zijn onmisbaar", meent Edens. Ook wordt volgens hem nog onvoldoende vanuit de mobiliteitsbehoefte van de klant gedacht. "Kijk naar de opkomst van elektrische auto’s waarbij ook nieuwe spelers op de markt komen. Daarbij zal ook de onderhouds- en reparatiemarkt sterk veranderen door minder onderdelen en reparatie aan huis."

Rabobank geeft met de nieuwe studie een ‘blik in de toekomst’ van de autosector, waarbij onderzoek is gedaan onder begeleiding van professor Wim de Ridder, hoogleraar futurologie aan de Universiteit van Twente. Bovendien zijn de visies in het rapport gebaseerd op interviews met ondernemers en experts in de autobranche. Duidelijk is dat de veranderende mobiliteitsbehoefte, de technologische ontwikkelingen en consumentenvoorkeuren ingrijpende gevolgen hebben voor de positionering en beleving rond retailmerken. Dit leidt volgens sectormanager Edens van Rabobank tot wijzigingen in de locatie en omvang van showrooms. De studie biedt geen totaaloplossing maar de overtuiging is dat het rapport ondernemers helpt bij het maken van hun eigen strategische keuzes.

 

Reacties

De rabo bij monde van Thomas Edens heeft makkelijk praten. Eerst mee geld verdienen aan het bouwen van een “paleis” en nu geld verdienen aan het afbreken. De rabo wordt er beter van , ze verdienen nog steeds aan de middenstand. Het zou hun sieren door zich anders op te stellen. Achteraf kun je altijd een koe in de “kont “kijken”. Ondernemen is risico nemen maar bij de rabo niet.groeten Hans van Fulpen

Geplaatst door: Hans van Fulpen op

Het is jammer dat 1 expert, de klant, niet aan het woord is geweest in dit rapport.
In hoofdstuk 4 van het rapport staat de klant dan wel centraal.
Dat kan m.i. nooit als men deze klant blijft indelen in groepen zoals senioren, alleenstaanden, allochtonen, etc. Natuurlijk hebben deze groepen generieke wensen. Echter binnen deze groepen bestaan grote verschillen, die gerespecteerd moeten woorden.
Veel sectoren, de automobiel industrie, de banken, de zorg, etc. slagen er niet in zich te verbeteren op klantvriendelijkheid, juist omdat individuele klant verschillen niet worden onderkend.
Jan Peeters, 7 juli 2009.

Geplaatst door: Jan Peeters op

De klant “shopt” online en koopt offline. De klant zoekt, wikt en weegt online en gaat alleen naar de showroom om de deal “rond te maken”. Het werken met een “online showroom” geeft dan ook tal van mogelijkheden om de verkoopkosten te verminderen. Een noodzaak binnen het huidige autobedrijf. Het vraag een online verkoopstrategie welke veel (veel!) verder gaat dan de occasions plaatsen op een aantal portals.
Consumentengedrag verandert, de ondernemer welke het best om deze verandering inspeelt heeft de beste kaarten in handen.

Geplaatst door: Stan van der Maarel op
Rabobank: autoboulevard heeft langste tijd gehad - Automobielmanagement.nl

Rabobank: autoboulevard heeft langste tijd gehad

De opkomst van zuinige en elektrische auto’s, gecombineerd met de veranderende consumentenvoorkeuren, heeft grote gevolgen voor de verkoop en het onderhoud. De aanpak in de autobranche is nu vaak nogal gedateerd, stelt een rapport van de Rabobank.

"Het is hoog tijd voor een andere invulling van de autoboulevards,’ stelt sectormanager Thomas Edens in het rapport ‘Blik in de toekomst – verder in automotive’. Behalve op trends gaat het rapport in op kansen voor automotive ondernemers via nieuwe businessmodellen, andere showroomconcepten, meer doelgroepgerichte klantbenadering en integratie van mobiliteitsproducten.

De autosector heeft het op dit moment niet gemakkelijk, door de minimale verkoopmarges, schaalvergroting die vrij weinig voordeel heeft opgeleverd en een tamelijk verouderd businessmodel. Daar komen bij de sterk dalende autoverkopen en een consument die niet alleen minder, maar ook andere auto’s koopt dan voorheen. Edens: "Dit bij elkaar levert een turbulent scenario op voor de autosector, waar ondernemers tijdig met hun bedrijfsstrategie op moeten inspelen."

Veel actuele ontwikkelingen in de autosector grijpen nu in elkaar: toenemende prijstransparantie leidt tot dalende verkoopmarges. Tegelijk staan de kosten van de showrooms zoals we die nu kennen niet in verhouding tot de verkoopmarges en verschuivende marktaandelen. "Nieuwe showroomconcepten in combinatie met een online visitekaartje zijn onmisbaar", meent Edens. Ook wordt volgens hem nog onvoldoende vanuit de mobiliteitsbehoefte van de klant gedacht. "Kijk naar de opkomst van elektrische auto’s waarbij ook nieuwe spelers op de markt komen. Daarbij zal ook de onderhouds- en reparatiemarkt sterk veranderen door minder onderdelen en reparatie aan huis."

Rabobank geeft met de nieuwe studie een ‘blik in de toekomst’ van de autosector, waarbij onderzoek is gedaan onder begeleiding van professor Wim de Ridder, hoogleraar futurologie aan de Universiteit van Twente. Bovendien zijn de visies in het rapport gebaseerd op interviews met ondernemers en experts in de autobranche. Duidelijk is dat de veranderende mobiliteitsbehoefte, de technologische ontwikkelingen en consumentenvoorkeuren ingrijpende gevolgen hebben voor de positionering en beleving rond retailmerken. Dit leidt volgens sectormanager Edens van Rabobank tot wijzigingen in de locatie en omvang van showrooms. De studie biedt geen totaaloplossing maar de overtuiging is dat het rapport ondernemers helpt bij het maken van hun eigen strategische keuzes.

 

Reacties

De rabo bij monde van Thomas Edens heeft makkelijk praten. Eerst mee geld verdienen aan het bouwen van een “paleis” en nu geld verdienen aan het afbreken. De rabo wordt er beter van , ze verdienen nog steeds aan de middenstand. Het zou hun sieren door zich anders op te stellen. Achteraf kun je altijd een koe in de “kont “kijken”. Ondernemen is risico nemen maar bij de rabo niet.groeten Hans van Fulpen

Geplaatst door: Hans van Fulpen op

Het is jammer dat 1 expert, de klant, niet aan het woord is geweest in dit rapport.
In hoofdstuk 4 van het rapport staat de klant dan wel centraal.
Dat kan m.i. nooit als men deze klant blijft indelen in groepen zoals senioren, alleenstaanden, allochtonen, etc. Natuurlijk hebben deze groepen generieke wensen. Echter binnen deze groepen bestaan grote verschillen, die gerespecteerd moeten woorden.
Veel sectoren, de automobiel industrie, de banken, de zorg, etc. slagen er niet in zich te verbeteren op klantvriendelijkheid, juist omdat individuele klant verschillen niet worden onderkend.
Jan Peeters, 7 juli 2009.

Geplaatst door: Jan Peeters op

De klant “shopt” online en koopt offline. De klant zoekt, wikt en weegt online en gaat alleen naar de showroom om de deal “rond te maken”. Het werken met een “online showroom” geeft dan ook tal van mogelijkheden om de verkoopkosten te verminderen. Een noodzaak binnen het huidige autobedrijf. Het vraag een online verkoopstrategie welke veel (veel!) verder gaat dan de occasions plaatsen op een aantal portals.
Consumentengedrag verandert, de ondernemer welke het best om deze verandering inspeelt heeft de beste kaarten in handen.

Geplaatst door: Stan van der Maarel op