"Het is hoog tijd voor een andere invulling van de autoboulevards,’ stelt sectormanager Thomas Edens in het rapport ‘Blik in de toekomst – verder in automotive’. Behalve op trends gaat het rapport in op kansen voor automotive ondernemers via nieuwe businessmodellen, andere showroomconcepten, meer doelgroepgerichte klantbenadering en integratie van mobiliteitsproducten.

De autosector heeft het op dit moment niet gemakkelijk, door de minimale verkoopmarges, schaalvergroting die vrij weinig voordeel heeft opgeleverd en een tamelijk verouderd businessmodel. Daar komen bij de sterk dalende autoverkopen en een consument die niet alleen minder, maar ook andere auto’s koopt dan voorheen. Edens: "Dit bij elkaar levert een turbulent scenario op voor de autosector, waar ondernemers tijdig met hun bedrijfsstrategie op moeten inspelen."

Veel actuele ontwikkelingen in de autosector grijpen nu in elkaar: toenemende prijstransparantie leidt tot dalende verkoopmarges. Tegelijk staan de kosten van de showrooms zoals we die nu kennen niet in verhouding tot de verkoopmarges en verschuivende marktaandelen. "Nieuwe showroomconcepten in combinatie met een online visitekaartje zijn onmisbaar", meent Edens. Ook wordt volgens hem nog onvoldoende vanuit de mobiliteitsbehoefte van de klant gedacht. "Kijk naar de opkomst van elektrische auto’s waarbij ook nieuwe spelers op de markt komen. Daarbij zal ook de onderhouds- en reparatiemarkt sterk veranderen door minder onderdelen en reparatie aan huis."

Rabobank geeft met de nieuwe studie een ‘blik in de toekomst’ van de autosector, waarbij onderzoek is gedaan onder begeleiding van professor Wim de Ridder, hoogleraar futurologie aan de Universiteit van Twente. Bovendien zijn de visies in het rapport gebaseerd op interviews met ondernemers en experts in de autobranche. Duidelijk is dat de veranderende mobiliteitsbehoefte, de technologische ontwikkelingen en consumentenvoorkeuren ingrijpende gevolgen hebben voor de positionering en beleving rond retailmerken. Dit leidt volgens sectormanager Edens van Rabobank tot wijzigingen in de locatie en omvang van showrooms. De studie biedt geen totaaloplossing maar de overtuiging is dat het rapport ondernemers helpt bij het maken van hun eigen strategische keuzes.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding