Volvo introduceerde in maart de C40 Recharge, na de XC40 Recharge het tweede vol-elektrische model van het Zweedse merk. Vanaf 2030 gebruikt Volvo helemaal geen verbrandingsmotoren meer, zelfs van de hybride modellen neemt men afscheid. Voor de elektrische modellen geldt een ander retailmodel: ze worden alleen nog maar online verkocht en ook nog eens voor vaste prijzen. Dat geldt althans voor een deel van de auto’s. Er komt een vast aanbod van vooraf geconfigureerde auto’s die klanten vanuit huis kunnen aanschaffen. Daarnaast blijft het mogelijk om zelf je auto te configureren.

Experience

De Volvo-dealer blijft dan ook een belangrijke rol houden in het contact met de klant stelt Lex Kerssemakers. “Het feit dat we online gaan wil zeker niet zeggen, en ik kan dat niet genoeg benadrukken, dat er geen rol is voor de dealers. Als we in 2025 vijftig procent online aanbieden wil dat niet zeggen dat iedereen ook online gaat bestellen. Een deel van onze kopers wil nog altijd naar de dealer komen om zich te laten voorlichten en de auto te bekijken. Samen met de dealer plaatsen ze dan de order online.” Wat Kerssemakers wil zeggen, voegt hij eraan toe, is dat op het moment dat klanten het retailnetwerk binnenkomen ze dezelfde merkervaring moeten krijgen. Dat kan bij de dealer zijn, maar dus ook via de Volvo-webshop of via social media. “Waar de klant ook binnenkomt, we moeten ervoor zorgen dat de hele experience hetzelfde is. Anders moet de klant zich telkens opnieuw aanmelden, dat is een ongelooflijk belangrijk element dat nog wel eens over het hoofd wordt gezien. De dealer is en blijft in de hele klantbeleving een ongelooflijk belangrijke schakel.”

Lynk & Co

Nu maakt Volvo al sinds 2010 deel uit van het Chinese Geely. Hieronder valt naast Polestar ook Lynk & Co. Dat merk biedt één uitvoering van de 01 en je hebt de keuze uit twee kleuren. Bestellen doe je online, het liefst via een leaseconstructie die Lynk & Co een abonnement noemt. Volvo gaat alle elektrische auto’s ook online verkopen, eveneens met een beperkt aantal keuzemogelijkheden en zelfs deels tegen vaste prijzen. Dat de online verkoopprocessen op elkaar gaan lijken is haast onvermijdelijk blijkt uit de woorden van Kerssemakers. “Het online proces moet zo eenvoudig mogelijk zijn. Online kopers willen dat ook. Een auto configureren vanaf je smartphone of laptop kan bij ons wel, maar je verzeilt in een oerwoud van keuzemogelijkheden. Wij maken het de klant makkelijk door een bepaald aantal vooraf geconfigureerde auto’s voor ‘instant delivery’ aan te bieden. Wil je iets anders dan is dat mogelijk, het is alleen complexer en het duurt langer voordat je de auto hebt. Onze ervaring is overigens dat de meeste mensen kiezen voor eenvoud, 70 procent van de klanten die gebruikmaken van Care by Volvo (het auto-abonnement van Volvo, red.) gaan voor het standaard aanbod.”

(tekst loopt door onder de foto)

Lex Kerssemakers: “Ik vind het jammer dat de Nederlandse politiek niet de kans pakt om van Nederland het meest innovatieve ‘electrified’ land te maken.”

Blockchain

Over de switch naar elektrisch gesproken: hoe kijkt Kerssemakers aan tegen de enorme vraag naar batterijen die dit gaat opleveren, en de druk op het milieu? Recent nog verklaarde Fredrika Klarén, Head of Sustainability bij Polestar, tegenover AM dat zij pleit voor meer openheid over de impact van elektrische auto’s op het milieu. “We gebruiken blockchaintechnologie om de activiteiten te monitoren van elke partij in de keten, van grondstofwinning tot eindproduct. Iedereen moet werken op een verantwoorde manier, met zo min mogelijk impact op het milieu. Dat systeem is zo waterdicht als het maar kan.” Natuurlijk, als de stroom waarmee elektrische Volvo’s worden opgeladen is opgewekt in kolencentrales dan doet dat een deel van het milieuvoordeel teniet vindt ook Kerssemakers. “Dat is een uitdaging waar we als samenleving mee aan de slag moeten, het weerhoudt ons er niet van om de transitie in te zetten.”

Nederlandse politiek

Waar Volvo als fabrikant wellicht wel invloed op kan uitoefenen is de laadinfrastructuur. Toch blijkt dit een lastige uitdaging. “Die markt is zeer gefragmenteerd. Ik vind het jammer dat de Nederlandse politiek niet de kans pakt om, net zoals bijvoorbeeld in Noorwegen gebeurt, van Nederland het meest innovatieve ‘electrified’ land te maken. We hebben een klein land met een fantastische infrastructuur en de middelen om het waar te maken. Helaas gebeurt het niet.” Toch loopt Nederland internationaal gezien, ondanks het gebrek aan daadkracht, voorop als het gaat om een goede laadinfrastructuur. De rest van Europa en ook de VS, waar het merk jaarlijks zo’n 100.000 auto’s verkoopt, blijven nog meer achter tot spijt van Kerssemakers. Desondanks denkt Volvo ook in de VS zijn elektrische auto’s al snel aan de man te kunnen brengen, zeker in bepaalde deelgebieden. “De infrastructuur gaat bepalen hoe snel elektrificatie uitgerold gaat worden. Vooral aan de oost- en westkust gaat het voorspoedig. Daar komt bij dat de nieuwe Amerikaanse regering onder leiding van Joe Biden vol inzet op elektrificatie. Iedere autofabrikant in Amerika praat nu over de laadinfrastructuur.” Toch blijven autofabrikanten deels overgeleverd aan de politieke waan van de dag. Bij elke verkiezing waait er weer een nieuwe wind, niet alleen in de VS maar ook in Europa. Volvo kiest daarom sowieso de weg vooruit. “We moeten keuzes maken en willen dat ook. Elektrisch rijden is het snelst groeiende deel van de premium markt, daar springen we op in. Zeker, het is niet zonder risico. Maar de risico’s zijn veel groter als je stil blijft staan.”

Vijfcilinders

Zoals gezegd moet ook de hybride-aandrijflijn het veld ruimen, allereerst de plug-in hybride. De traditionele hybride, dus zonder stekker, blijft nog even. “Die gebruiken we als uitfasering voor de verbrandingsmotor.” Maar onder de streep is er dus geen ruimte voor dit type auto, ook niet op de lange termijn. “Het is een compromis, je leeft in twee verschillende werelden. Elektrische auto’s zijn gewoon veel efficiënter en als je je daar niet op focust mis je de boot,” denkt Kerssemakers. Puur bedrijfseconomisch gezien kan dat misschien wel zo zijn, wat vindt hij persoonlijk eigenlijk van die omslag? Volvo is toch dat merk dat in de jaren negentig met de 850 en smeuïge vijfcilinders zijn stoffige imago afschudde, zeker toen het merk ging deelnemen aan de BTCC, de British Touring Car Championships, waar ‘onze’ Jan Lammers hoge ogen gooide in de 850 Estate. Posters van Lammers door de bocht en de 850 met twee bandjes in de lucht sierden menig puberkamer. Dat moet toch ergens pijn doen als je een petrolhead bent? Kerssemakers schiet in de lach. “Toevallig dacht ik daar laatst nog aan. Ik rij nu de Polestar 2 en binnenkort stap ik over op de elektrische Volvo XC40. Eerlijk gezegd, en dat zeg ik als autoliefhebber, gaat er niets boven het rijden met een elektrische auto. Het koppel is ongelooflijk hoog. Het rijdt echt fijn, superstil. Ik ben helemaal om.”

1,2 miljoen

Wat zijn tot slot de ambities bij Volvo voor de komende tijd qua verkoopaantallen? “We willen doorgroeien naar 800.000 auto’s per jaar, daar komen we ook steeds dichter bij in de buurt. Als corona er niet was geweest hadden we het al gehaald. Op de langere termijn moet 1,2 miljoen auto’s haalbaar zijn.” Ook in Nederland moet Volvo nog kunnen groeien denkt Kerssemakers. “De consument is aan het veranderen, die kiest steeds vaker bewust voor een elektrische auto. En als je kijkt naar Care by Volvo dan heeft 90 procent van de klanten nooit eerder Volvo gereden. Die komen dus bij andere merken vandaan.”

Lees ook:
Volvo: in 2030 alleen nog online elektrische auto’s verkopen voor vaste prijzen