Analyse: de IAA is herboren maar als wat?

Met de IAA Mobility kwam er in september een eind aan de misschien wel grootste autotentoonstelling ter wereld in de traditionele opzet. Gezien de tamelijk megalomane aard van de Frankfurter Ausstellung had die zijn houdbaarheidsdatum dan ook ruim gehad. De nieuwe naam geeft al aan dat de VDA – het Duitse industrieverbond – en de Messe München het event heel anders aanvliegt. Na afloop blijft de vraag hangen: herboren, maar als wat?

Autoshows zoals we die decennialang kenden volgen de weg van de dinosauriërs. Als ze niet evolueren, verdwijnen ze van de kalender. De crisis heeft dat versneld. De ontwikkelingen rond de IAA Mobility München zetten de spotlights op het moeizame bestaansrecht van, laten we zeggen, de traditionele autofeesten. Ze zijn uit een andere tijd, bijna letterlijk. AutoRAI, Parijs en zelfs de ogenschijnlijk onkwetsbare Salon van Genève zijn met twijfels omgeven.

Het lijkt uitgesloten dat we ooit nog zullen rondwandelen – wat heet, de halve marathon lopen – over tentoonstellingsterreinen als dat van de voormalige Frankfurter IAA. Met ‘highlights’ als een meerdere verdiepingen tellend gebouw van Daimler – intern verbonden door roltrappen. Of een speciaal (voor vele miljoenen) opgetrokken hal voor Audi of een indoortestbaan boven de BMW-stand. Dat alles met een shuttleservice om je van de ene naar de andere hal te transporteren. Een Brit zou kunnen zeggen ‘good riddance’. Zo’n budgetverslindend feest van de auto-industrie is zelfs voor de grootste liefhebber een anachronisme.

Mobility

In München wil de IAA Mobility – de naamsverandering geeft het al aan – nieuwe wegen inslaan. Zelf omschrijven ze het als ‘handelsbeurs, mobiliteitsplatform en dialoog forum’. Kenmerkend initiatief is de Open Space in het hart van de stad waar een aantal merken vrij toegankelijk hun autonieuws en mobiliteitsconcepten presenteren. De Münchener Messe en de paviljoens – twaalf, dertien kilometer verderop – zijn verbonden door een á la Olympische Spelen vrijgemaakte Blue Lane test- en verbindingsroute. Waarop je een fiks aantal voertuigen kunt beproeven. Dat alles tot grote vreugde van de stadsbevolking, die toch al in knellende verkeer vastzit…Saillant detail: de paviljoens zijn tijdens de persdagen nog niet gereed. De journalistieke verkenning beperkt zich dus tot de Messe zelf. Achteraf krijg je dan de vraag ‘Was het wat?’ De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het antwoord nog een beetje in de lucht zweeft.

Het eerste dat opvalt is de enorme politiebescherming rondom en binnen de hallen. Protesten behoren tot de tradities van Duitse autoshows en de opening gebeurt als een van haar laatste officiële activiteiten door Bondskanselier Angela Merkel. Je zou denken dat juist een beurs die draait om klimaattechniek, elektrificatie en deelmobiliteit minstens een keer het voordeel van de twijfel verdient. Niet dus. De morgen voor de opening staat een legertje betogers echter in de grote vijvers voor de hallen. Een uurtje, want het water is verrassend koud. Op de toegangswegen rondom München ontstaat intussen een verkeerschaos van epische proporties, Betogers menen dat het nieuwe tentoonstellingsconcept ‘greenwashing’ is en blokkeren de wegen door vanaf verkeersportalen te abseilen en banners neer te laten.

Leitmotiv

Als gezegd koos de Messe een rode draad van zaken als elektrificatie, waterstoftechniek, innovatie in de breedste zin, milieutechnologie en vormen van alternatieve mobiliteit. Toch is het moeilijk om de vinger op het kloppend hart van dat geheel te leggen. Automerken zijn in kleine aantallen vertegenwoordigd en slechts twee, drie daarvan blazen ouderwets stevig in de bus met – vanzelfsprekend – Leitmotiv elektrificatie. Een opvallende rol is daarnaast wel weggelegd voor Great Wall uit China. Aan een kant van het complex presenteren ze hun grote Way-SUV-modellen. Aan de andere kant het veel bescheidener Ora. Noem die laatste een no nonsens cultmerk.

Twee van de acht hallen zijn gereserveerd voor e-bikes en wat daar zoal bij past. Er is ook elders in de hallen opvallend veel aandacht voor last mile oplossingen in de vorm van fiets-transporters. Je zou wel denken: coördineer dat wat beter, want luttele dagen voor de IAA Mobility loopt elders in het land een belangrijke fietsvakbeurs Eurobike. Het nieuwsgrasveld was dus al gladgemaaid, terwijl daar toch intrigerende zaken bij zijn als een geïntegreerde e-bikemotor met versnellingsbak. Wellicht heeft het te maken met de verhuizing van deze vakbeurs volgend jaar naar, u raadt hem al… Frankfurt. In de andere zes, zeven Messe-hallen draait het voor een deel ook om niet zelden massale informatie- en discussiebijeenkomsten rondom alles wat de mobiliteit betreft. Een van de hallen is daarvoor zelfs ingericht als studio en conventielocatie.

Legertje bouncers

Je denkt na vele jaren tentoonstellingsbezoek van Detroit tot Genève, Frankfurt, Tokyo en Shanghai alles zo’n beetje wel te hebben meegemaakt, maar München weet te verrassen. Diverse grote stands van toeleveranciers blijken ontoegankelijk. Alleen op afspraak en niemand van de toch aanwezige duizenden journalisten weet met wie dan. Bij industriegiganten als Faurecia en Brose blijven ze onvermurwbaar: geen fotografie. Company policy, alles staat op de internetsite. Jammer dus dat u uit Nederland naar München bent gereisd om de sfeer te tekenen. Ietwat wonderlijk, want de stands zijn open. Telelens opdiepen dus. Het illustreert een uitzonderlijk event karakter. Iedereen kan een kaartje kopen, maar in essentie is de IAA Mobility meer een B2B-beurs.

BMW gooit er bizar genoeg een schepje bovenop. Na aankomst bij hun enorme stand stuit uw verslaggever vlak voor de presentatie op een legertje beveiligers – tientallen op een rij! – dat doet vermoeden dat portiers van de lokale nachtclubs een centje bijverdienen. Maar dan in strak pak. Heeft u het speciale pasje? Nee? Wegwezen dan. We zien hoe een Turkse collega door twee keurig in pak gestoken fysiek op afstand wordt gezet. Van BMW is vooraf niets vernomen dus kom je tot de slotsom: Wie denken wij journalisten op zo’n persdag wel dat we zijn? Nou dan…?De Faurecia’s en Broses van deze wereld lijken München te kiezen om – tja, om wat eigenlijk? Nieuwe contacten leg je op zo’n manier niet. Wellicht opent een deelnemersbewijs de deuren wel, als potentiële nieuwe klant.

(tekst loopt door onder de foto)

De IAA is nu een ‘handelsbeurs, mobiliteitsplatform en dialoogforum’

CES en Firato

Intussen probeer je naarstig om chocolade van het tentoonstellingsconcept te maken. Zeker is dat het niet op het brede publiek of de autovakmedia mikt. IAA Mobility is eerder een visitekaartje en spreekbuis naar de Europese, landelijke en regionale overheden. Die inderdaad de conventies en presentaties in grote aantallen bevolken. Een beetje zoals de RAI Intertraffic beurs. In zeker opzicht doet dit evenement trouwens ook denken aan de CES – de immense consumenten elektronicabeurs in Las Vegas. Maar met wat fantasie ook een milieubeurs als Ecomobiel.

We hebben hier te maken met – bij gebrek aan een treffender woord – een hybride evenement met van alles wat, overgoten met een ecologisch sausje. Verwarrend, maar op een aantal punten natuurlijk toch ook intrigerend. Daimler staat er naast Samsung, want innovatie is industriebreed de naam van het spel. “De klassieke autoshow is een gepasseerd station,” noteert een bezoekende voorzitter uit de RAI Vereniging-hoek. We spreken een vertegenwoordigend groepje op de Nederlandse innovatiestand. Het gaat daar onder andere over ecologische oplossingen voor honingraatconstructies en een energieopwekkend glaspaneel van Lightyear. Huub Dubbelman: “Het belang wordt vaak onderschat. In ons land zijn wel 150 bedrijven die direct of indirect op allerhande gebieden producten of diensten aan de tier one industrie leveren. Hier staan er dertien van. Wat men wel eens vergeet: Nederland heeft wel degelijk een auto-industrie én speelt een grote rol op al die andere gebieden. Er is een grote expertise en er werken 50 duizend vakmensen in deze industrie.”

Startups

Bij rustiger beschouwing ontdek je inderdaad een tweede en derde ‘laag’ van de IAA Mobility. Zo staat er soms bijna onopvallend een fiks aantal innovatiebedrijven, of zo u wilt startups. Op het eerste gezicht een paar ‘jonge honden’ op een minstand met een computer en een glas water, maar dat is bedrieglijk. Ze zullen een grote rol te spelen in de mobiliteit van de toekomst.Een interessante mix, dat zeker, maar ook de Amsterdamse delegatie lijkt te denken dat het door de Nederlandse bril gezien geen vervanger kan zijn voor pakweg een AutoRAI. Voor zover die er al komt.

Als je het oor goed te luisteren legt zet ik eerder geld in op een ‘Jaarbeurs Mobility’ of iets in die trend. Die signaleerden we er ook namelijk. Waar auto, motor en fiets samengaan met innovatie, infotainment en elektronica. Meer dan een toefje CES. München maakt duidelijk dat de grenzen tussen elektronica, software, mobiliteitsconcepten en de voertuigen zelf duidelijk vervagen en in elkaar overvloeien. In elk geval een betere manier om overheden mee te trekken dan een old school auto- of motorfeestje.

Vierhonderdduizend?

Je ziet er in de Messe een voorbode van. Volkswagen staat bescheiden met een ID.2 studie naast de immens veel grotere stand van Huawei, dat zich – deze keer zonder hek om de stand – duidelijk opmaakt om een leidende en brede rol te spelen in de automotive wereld. Wie is er betere geëquipeerd om specialiteiten in kunstmatige intelligentie en communicatietechnologie te vertalen naar de rijdende computer die EV inmiddels is? Zoals men het bij Bosch verwoordde: ‘Onze toekomst zit in de softwarepakketten.” Wat dat betreft wordt het boeiend om te zien of Genève en Parijs doorgaan en of ze daarbij hun koers wijzigen. Ook Febiac lijkt daarnaar te kijken. Door de bril van de industrie gezien: ook de Stellantissen van deze wereld hebben meegekeken in München en zullen daar wellicht niet meteen een boost hebben gekregen om de miljoenen te laten rollen…

Ja, er was natuurlijk ook echt autonieuws. Dit is niet de plek om dat allemaal op een rij te zetten. Renault springt dan naar voren. Denk aan de doelgericht elektrisch ontwikkelde Renault Mégane en een voorproefje van de elektrische Renault 5. De Fransen staan onder het nieuwe bewind van Luca de Meo startklaar voor een offensief waarbij het Münchener innovatie showconcept kennelijk als een handschoen paste. Het kan dus wel. In een paviljoen buiten – nog niet elektrisch immers – stond ook de nieuwe Dacia Jogger zevenzitter.Was IAA Mobility een succes, is de voor de hand liggende vraag?

In een persbericht na de show klinken blijde geluiden over vierhonderdduizend ‘deelnemers’. Omgerekend per dag meer dan de IAA van Frankfurt. Hoeveel daarvan daadwerkelijk in de Messe langskwamen wil VDA ook bij herhaalde navraag niet delen. Wie het opvallend lange statement goed leest, verneemt over drukte op de straten rondom de paviljoens. Je mag aannemen dat een belangrijk deel van die vierhonderdduizend bij de merkenpaviljoens in de stad kwam kijken. Een ding mag je zeggen: IAA Mobility heeft zich – zoals geclaimd – inderdaad in een klap neergezet als mondiaal mobiliteitsplatform. Aan de vorm zal – vermoeden we – nog worden gesleuteld.

Lees ook:
Autoshow Genève gaat voor derde jaar op rij niet door

Dit artikel is verschenen in AM nummer 9!

Ga voor een abonnement op AM naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/

Analyse: de IAA is herboren maar als wat? - Automobielmanagement.nl

Analyse: de IAA is herboren maar als wat?

Met de IAA Mobility kwam er in september een eind aan de misschien wel grootste autotentoonstelling ter wereld in de traditionele opzet. Gezien de tamelijk megalomane aard van de Frankfurter Ausstellung had die zijn houdbaarheidsdatum dan ook ruim gehad. De nieuwe naam geeft al aan dat de VDA – het Duitse industrieverbond – en de Messe München het event heel anders aanvliegt. Na afloop blijft de vraag hangen: herboren, maar als wat?

Autoshows zoals we die decennialang kenden volgen de weg van de dinosauriërs. Als ze niet evolueren, verdwijnen ze van de kalender. De crisis heeft dat versneld. De ontwikkelingen rond de IAA Mobility München zetten de spotlights op het moeizame bestaansrecht van, laten we zeggen, de traditionele autofeesten. Ze zijn uit een andere tijd, bijna letterlijk. AutoRAI, Parijs en zelfs de ogenschijnlijk onkwetsbare Salon van Genève zijn met twijfels omgeven.

Het lijkt uitgesloten dat we ooit nog zullen rondwandelen – wat heet, de halve marathon lopen – over tentoonstellingsterreinen als dat van de voormalige Frankfurter IAA. Met ‘highlights’ als een meerdere verdiepingen tellend gebouw van Daimler – intern verbonden door roltrappen. Of een speciaal (voor vele miljoenen) opgetrokken hal voor Audi of een indoortestbaan boven de BMW-stand. Dat alles met een shuttleservice om je van de ene naar de andere hal te transporteren. Een Brit zou kunnen zeggen ‘good riddance’. Zo’n budgetverslindend feest van de auto-industrie is zelfs voor de grootste liefhebber een anachronisme.

Mobility

In München wil de IAA Mobility – de naamsverandering geeft het al aan – nieuwe wegen inslaan. Zelf omschrijven ze het als ‘handelsbeurs, mobiliteitsplatform en dialoog forum’. Kenmerkend initiatief is de Open Space in het hart van de stad waar een aantal merken vrij toegankelijk hun autonieuws en mobiliteitsconcepten presenteren. De Münchener Messe en de paviljoens – twaalf, dertien kilometer verderop – zijn verbonden door een á la Olympische Spelen vrijgemaakte Blue Lane test- en verbindingsroute. Waarop je een fiks aantal voertuigen kunt beproeven. Dat alles tot grote vreugde van de stadsbevolking, die toch al in knellende verkeer vastzit…Saillant detail: de paviljoens zijn tijdens de persdagen nog niet gereed. De journalistieke verkenning beperkt zich dus tot de Messe zelf. Achteraf krijg je dan de vraag ‘Was het wat?’ De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het antwoord nog een beetje in de lucht zweeft.

Het eerste dat opvalt is de enorme politiebescherming rondom en binnen de hallen. Protesten behoren tot de tradities van Duitse autoshows en de opening gebeurt als een van haar laatste officiële activiteiten door Bondskanselier Angela Merkel. Je zou denken dat juist een beurs die draait om klimaattechniek, elektrificatie en deelmobiliteit minstens een keer het voordeel van de twijfel verdient. Niet dus. De morgen voor de opening staat een legertje betogers echter in de grote vijvers voor de hallen. Een uurtje, want het water is verrassend koud. Op de toegangswegen rondom München ontstaat intussen een verkeerschaos van epische proporties, Betogers menen dat het nieuwe tentoonstellingsconcept ‘greenwashing’ is en blokkeren de wegen door vanaf verkeersportalen te abseilen en banners neer te laten.

Leitmotiv

Als gezegd koos de Messe een rode draad van zaken als elektrificatie, waterstoftechniek, innovatie in de breedste zin, milieutechnologie en vormen van alternatieve mobiliteit. Toch is het moeilijk om de vinger op het kloppend hart van dat geheel te leggen. Automerken zijn in kleine aantallen vertegenwoordigd en slechts twee, drie daarvan blazen ouderwets stevig in de bus met – vanzelfsprekend – Leitmotiv elektrificatie. Een opvallende rol is daarnaast wel weggelegd voor Great Wall uit China. Aan een kant van het complex presenteren ze hun grote Way-SUV-modellen. Aan de andere kant het veel bescheidener Ora. Noem die laatste een no nonsens cultmerk.

Twee van de acht hallen zijn gereserveerd voor e-bikes en wat daar zoal bij past. Er is ook elders in de hallen opvallend veel aandacht voor last mile oplossingen in de vorm van fiets-transporters. Je zou wel denken: coördineer dat wat beter, want luttele dagen voor de IAA Mobility loopt elders in het land een belangrijke fietsvakbeurs Eurobike. Het nieuwsgrasveld was dus al gladgemaaid, terwijl daar toch intrigerende zaken bij zijn als een geïntegreerde e-bikemotor met versnellingsbak. Wellicht heeft het te maken met de verhuizing van deze vakbeurs volgend jaar naar, u raadt hem al… Frankfurt. In de andere zes, zeven Messe-hallen draait het voor een deel ook om niet zelden massale informatie- en discussiebijeenkomsten rondom alles wat de mobiliteit betreft. Een van de hallen is daarvoor zelfs ingericht als studio en conventielocatie.

Legertje bouncers

Je denkt na vele jaren tentoonstellingsbezoek van Detroit tot Genève, Frankfurt, Tokyo en Shanghai alles zo’n beetje wel te hebben meegemaakt, maar München weet te verrassen. Diverse grote stands van toeleveranciers blijken ontoegankelijk. Alleen op afspraak en niemand van de toch aanwezige duizenden journalisten weet met wie dan. Bij industriegiganten als Faurecia en Brose blijven ze onvermurwbaar: geen fotografie. Company policy, alles staat op de internetsite. Jammer dus dat u uit Nederland naar München bent gereisd om de sfeer te tekenen. Ietwat wonderlijk, want de stands zijn open. Telelens opdiepen dus. Het illustreert een uitzonderlijk event karakter. Iedereen kan een kaartje kopen, maar in essentie is de IAA Mobility meer een B2B-beurs.

BMW gooit er bizar genoeg een schepje bovenop. Na aankomst bij hun enorme stand stuit uw verslaggever vlak voor de presentatie op een legertje beveiligers – tientallen op een rij! – dat doet vermoeden dat portiers van de lokale nachtclubs een centje bijverdienen. Maar dan in strak pak. Heeft u het speciale pasje? Nee? Wegwezen dan. We zien hoe een Turkse collega door twee keurig in pak gestoken fysiek op afstand wordt gezet. Van BMW is vooraf niets vernomen dus kom je tot de slotsom: Wie denken wij journalisten op zo’n persdag wel dat we zijn? Nou dan…?De Faurecia’s en Broses van deze wereld lijken München te kiezen om – tja, om wat eigenlijk? Nieuwe contacten leg je op zo’n manier niet. Wellicht opent een deelnemersbewijs de deuren wel, als potentiële nieuwe klant.

(tekst loopt door onder de foto)

De IAA is nu een ‘handelsbeurs, mobiliteitsplatform en dialoogforum’

CES en Firato

Intussen probeer je naarstig om chocolade van het tentoonstellingsconcept te maken. Zeker is dat het niet op het brede publiek of de autovakmedia mikt. IAA Mobility is eerder een visitekaartje en spreekbuis naar de Europese, landelijke en regionale overheden. Die inderdaad de conventies en presentaties in grote aantallen bevolken. Een beetje zoals de RAI Intertraffic beurs. In zeker opzicht doet dit evenement trouwens ook denken aan de CES – de immense consumenten elektronicabeurs in Las Vegas. Maar met wat fantasie ook een milieubeurs als Ecomobiel.

We hebben hier te maken met – bij gebrek aan een treffender woord – een hybride evenement met van alles wat, overgoten met een ecologisch sausje. Verwarrend, maar op een aantal punten natuurlijk toch ook intrigerend. Daimler staat er naast Samsung, want innovatie is industriebreed de naam van het spel. “De klassieke autoshow is een gepasseerd station,” noteert een bezoekende voorzitter uit de RAI Vereniging-hoek. We spreken een vertegenwoordigend groepje op de Nederlandse innovatiestand. Het gaat daar onder andere over ecologische oplossingen voor honingraatconstructies en een energieopwekkend glaspaneel van Lightyear. Huub Dubbelman: “Het belang wordt vaak onderschat. In ons land zijn wel 150 bedrijven die direct of indirect op allerhande gebieden producten of diensten aan de tier one industrie leveren. Hier staan er dertien van. Wat men wel eens vergeet: Nederland heeft wel degelijk een auto-industrie én speelt een grote rol op al die andere gebieden. Er is een grote expertise en er werken 50 duizend vakmensen in deze industrie.”

Startups

Bij rustiger beschouwing ontdek je inderdaad een tweede en derde ‘laag’ van de IAA Mobility. Zo staat er soms bijna onopvallend een fiks aantal innovatiebedrijven, of zo u wilt startups. Op het eerste gezicht een paar ‘jonge honden’ op een minstand met een computer en een glas water, maar dat is bedrieglijk. Ze zullen een grote rol te spelen in de mobiliteit van de toekomst.Een interessante mix, dat zeker, maar ook de Amsterdamse delegatie lijkt te denken dat het door de Nederlandse bril gezien geen vervanger kan zijn voor pakweg een AutoRAI. Voor zover die er al komt.

Als je het oor goed te luisteren legt zet ik eerder geld in op een ‘Jaarbeurs Mobility’ of iets in die trend. Die signaleerden we er ook namelijk. Waar auto, motor en fiets samengaan met innovatie, infotainment en elektronica. Meer dan een toefje CES. München maakt duidelijk dat de grenzen tussen elektronica, software, mobiliteitsconcepten en de voertuigen zelf duidelijk vervagen en in elkaar overvloeien. In elk geval een betere manier om overheden mee te trekken dan een old school auto- of motorfeestje.

Vierhonderdduizend?

Je ziet er in de Messe een voorbode van. Volkswagen staat bescheiden met een ID.2 studie naast de immens veel grotere stand van Huawei, dat zich – deze keer zonder hek om de stand – duidelijk opmaakt om een leidende en brede rol te spelen in de automotive wereld. Wie is er betere geëquipeerd om specialiteiten in kunstmatige intelligentie en communicatietechnologie te vertalen naar de rijdende computer die EV inmiddels is? Zoals men het bij Bosch verwoordde: ‘Onze toekomst zit in de softwarepakketten.” Wat dat betreft wordt het boeiend om te zien of Genève en Parijs doorgaan en of ze daarbij hun koers wijzigen. Ook Febiac lijkt daarnaar te kijken. Door de bril van de industrie gezien: ook de Stellantissen van deze wereld hebben meegekeken in München en zullen daar wellicht niet meteen een boost hebben gekregen om de miljoenen te laten rollen…

Ja, er was natuurlijk ook echt autonieuws. Dit is niet de plek om dat allemaal op een rij te zetten. Renault springt dan naar voren. Denk aan de doelgericht elektrisch ontwikkelde Renault Mégane en een voorproefje van de elektrische Renault 5. De Fransen staan onder het nieuwe bewind van Luca de Meo startklaar voor een offensief waarbij het Münchener innovatie showconcept kennelijk als een handschoen paste. Het kan dus wel. In een paviljoen buiten – nog niet elektrisch immers – stond ook de nieuwe Dacia Jogger zevenzitter.Was IAA Mobility een succes, is de voor de hand liggende vraag?

In een persbericht na de show klinken blijde geluiden over vierhonderdduizend ‘deelnemers’. Omgerekend per dag meer dan de IAA van Frankfurt. Hoeveel daarvan daadwerkelijk in de Messe langskwamen wil VDA ook bij herhaalde navraag niet delen. Wie het opvallend lange statement goed leest, verneemt over drukte op de straten rondom de paviljoens. Je mag aannemen dat een belangrijk deel van die vierhonderdduizend bij de merkenpaviljoens in de stad kwam kijken. Een ding mag je zeggen: IAA Mobility heeft zich – zoals geclaimd – inderdaad in een klap neergezet als mondiaal mobiliteitsplatform. Aan de vorm zal – vermoeden we – nog worden gesleuteld.

Lees ook:
Autoshow Genève gaat voor derde jaar op rij niet door

Dit artikel is verschenen in AM nummer 9!

Ga voor een abonnement op AM naar: www.automobielmanagement.nl/abonneren/