Takata airbagschandaal steekt de kop weer op

General Motors moet in de VS 5,9 miljoen auto’s terugroepen vanwege gevaarlijke airbags van de voormalige Japanse fabrikant Takata. GM krijgt van de verkeersveiligheidsdienst NHTSA maar een maand de tijd om met een goed terugroepplan te komen. Volgens eerste schatting kan dat het bedrijf zeker 1,2 miljard dollar gaan kosten.

Takata

GM heeft lange tijd kunnen tegenhouden dat het meegesleept werd in het Takata-schandaal. Andere merken hebben de afgelopen jaren wereldwijd al tientallen miljoenen auto’s wel teruggehaald. Voor zover bekend zijn door ongevallen met de exploderende airbags zeker 29 personen om het leven gekomen en tientallen gewonden gevallen. Takata zelf is onder de financiële last bezweken en uiteindelijke uit het faillissement gekocht door de Amerikaanse fabrikant van autoveiligheid onderdelen Joyson Safety Systems.

Teleurgesteld

De Amerikaanse autofabrikant toont zich dan ook teleurgesteld dat de NHTSA haar nu wel verplicht om miljoenen auto’s te herstellen. ‘’We geloven niet dat een terugroep noodzakelijk is,’’ zegt een woordvoerder. Desalniettemin zal GM zich wel aan de aanzegging houden. Het gaat daarbij om pick-ups en SUV’s van de merken Cadillac, Chevrolet en GMC die gebouwd zijn tussen 2007 en 2014. In die jaren was GM ook nog in Europa actief maar of er ook hier auto’s terug moeten naar de dealer is nog niet duidelijk.

Takata airbagschandaal steekt de kop weer op - Automobielmanagement.nl

Takata airbagschandaal steekt de kop weer op

General Motors moet in de VS 5,9 miljoen auto’s terugroepen vanwege gevaarlijke airbags van de voormalige Japanse fabrikant Takata. GM krijgt van de verkeersveiligheidsdienst NHTSA maar een maand de tijd om met een goed terugroepplan te komen. Volgens eerste schatting kan dat het bedrijf zeker 1,2 miljard dollar gaan kosten.

Takata

GM heeft lange tijd kunnen tegenhouden dat het meegesleept werd in het Takata-schandaal. Andere merken hebben de afgelopen jaren wereldwijd al tientallen miljoenen auto’s wel teruggehaald. Voor zover bekend zijn door ongevallen met de exploderende airbags zeker 29 personen om het leven gekomen en tientallen gewonden gevallen. Takata zelf is onder de financiële last bezweken en uiteindelijke uit het faillissement gekocht door de Amerikaanse fabrikant van autoveiligheid onderdelen Joyson Safety Systems.

Teleurgesteld

De Amerikaanse autofabrikant toont zich dan ook teleurgesteld dat de NHTSA haar nu wel verplicht om miljoenen auto’s te herstellen. ‘’We geloven niet dat een terugroep noodzakelijk is,’’ zegt een woordvoerder. Desalniettemin zal GM zich wel aan de aanzegging houden. Het gaat daarbij om pick-ups en SUV’s van de merken Cadillac, Chevrolet en GMC die gebouwd zijn tussen 2007 en 2014. In die jaren was GM ook nog in Europa actief maar of er ook hier auto’s terug moeten naar de dealer is nog niet duidelijk.