Nissan stopt in Europa met verbrandingsmotor

Nissan gaat geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer ontwikkelen voor de Europese markt. Vanaf volgend jaar al wil Nissan hier uitsluitend nieuwe hybride of vol-elektrische auto’s introduceren.

Rond 2026 procent moet zeker driekwart van de in Europa verkochte nieuwe auto’s ook elektrisch zijn, vier jaar later 100 procent. Om die doelen te halen, zitten er voor de komende tijd zes nieuwe elektrische modellen in de pijplijn.

Ambition 2030

“Nissan is op weg naar een elektrische toekomst en Europa leidt die route. We hebben een duidelijke richting uitgestippeld met Ambition 2030 en met onze nieuwe elektrische modellen zetten we deze weg naar een duurzame toekomst voort,’’ zegt bestuursvoorzitter Guillaume Cartier van Nissan in Europa, Afrika, het Midden-Oosten, India en Oceanië. ‘’Gebruik makend van onze wereldwijde aanwezigheid en de partners binnen de alliantie is dit een mijlpaal moment voor Nissan in Europa.’’

Energiemanagement

Naast de auto’s zelf werkt Nissan ook aan een samenhangend EV Energy Ecosystem met projecten om de energiemanagement mogelijkheden van de batterijen te optimaliseren en uit te breiden. Daarbij is een hoofdrol weggelegd voor het batterijensysteem EV36Zero dat gevestigd is bij de Nissan fabriek in het Engelse Sunderland.

Euro 7

Nissan heeft al eerder laten doorschemeren geen modellen meer te willen ontwikkelen die aan de Euro 7 eisen voor verbrandingsmotoren kunnen voldoen. Alleen in de Verenigde Staten, na Japan veruit de grootste markt voor Nissan, worden nog op beperkte schaal nieuwe auto’s met een ICE ontwikkeld.

Lees ook:
Renault, Nissan en Mitsubishi: 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030

Nissan stopt in Europa met verbrandingsmotor - Automobielmanagement.nl

Nissan stopt in Europa met verbrandingsmotor

Nissan gaat geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer ontwikkelen voor de Europese markt. Vanaf volgend jaar al wil Nissan hier uitsluitend nieuwe hybride of vol-elektrische auto’s introduceren.

Rond 2026 procent moet zeker driekwart van de in Europa verkochte nieuwe auto’s ook elektrisch zijn, vier jaar later 100 procent. Om die doelen te halen, zitten er voor de komende tijd zes nieuwe elektrische modellen in de pijplijn.

Ambition 2030

“Nissan is op weg naar een elektrische toekomst en Europa leidt die route. We hebben een duidelijke richting uitgestippeld met Ambition 2030 en met onze nieuwe elektrische modellen zetten we deze weg naar een duurzame toekomst voort,’’ zegt bestuursvoorzitter Guillaume Cartier van Nissan in Europa, Afrika, het Midden-Oosten, India en Oceanië. ‘’Gebruik makend van onze wereldwijde aanwezigheid en de partners binnen de alliantie is dit een mijlpaal moment voor Nissan in Europa.’’

Energiemanagement

Naast de auto’s zelf werkt Nissan ook aan een samenhangend EV Energy Ecosystem met projecten om de energiemanagement mogelijkheden van de batterijen te optimaliseren en uit te breiden. Daarbij is een hoofdrol weggelegd voor het batterijensysteem EV36Zero dat gevestigd is bij de Nissan fabriek in het Engelse Sunderland.

Euro 7

Nissan heeft al eerder laten doorschemeren geen modellen meer te willen ontwikkelen die aan de Euro 7 eisen voor verbrandingsmotoren kunnen voldoen. Alleen in de Verenigde Staten, na Japan veruit de grootste markt voor Nissan, worden nog op beperkte schaal nieuwe auto’s met een ICE ontwikkeld.

Lees ook:
Renault, Nissan en Mitsubishi: 35 nieuwe elektrische auto’s in 2030