Deze auto is geschikt gemaakt voor een mengsel van vijftien procent benzine en vijfentachtig procent ethanol (E85). Daardoor stijgt het vermogen met twintig procent en het koppel met een kwart. Maar tegelijkertijd is de CO2-uitstoot veel lager. Ethanol wordt gemaakt van landbouwgewassen of afval uit de houtindustrie en draagt niet bij aan het broeikaseffect. De CO2 die bij de verbranding vrijkomt, is namelijk eerder door de bomen en planten uit de lucht gehaald en omgezet in plantaardige stof. In de VS is al bio-ethanol verkrijgbaar dat uit maïs is geproduceerd. Saab vindt deze technologie belangrijk omdat biobrandstoffen op middellange termijn een goed antwoord zouden zijn op de groeiende vraag naar duurzame alternatieven voor fossiele brandstoffen. De nieuwe brandstoffen kunnen gebruikt worden in bestaande motoren en met de bestaande infrastructuur, zo is de redenering. E85 heeft een veel hoger octaangetal (104) dan benzine. De enige wijzigingen aan de motor zijn meer duurzame kleppen en klepzittingen. Het motormanagement doet de rest.