Het concern ontwikkelde de ‘warme’ brandstofcel die kleiner, efficiënter en goedkoper is dan de tot nu toe gebruikte koude brandstofcel. De serieproductie van brandstofcellen voor auto’s is hiermee een flinke stap dichterbij gekomen, zegt VW. Nou ja, dichterbij..? VW plant dat in 2010 de eerste prototypen met aandrijving de weg op gaan. Vervolgens wil Volkswagen rond 2020 een betrouwbare èn betaalbare brandstofcelauto in productie te nemen. Alle huidige brandstofcelprototypes zijn voorzien van een koude brandstofcel. De komst van de warme brandstofcel betekent volgens Volkswagen het einde van de koude. Immers: de warme cel is lichter, compacter, stabieler en goedkoper te maken. Dat maakt hem aanzienlijk geschikter voor serieproductie dus. Volkswagen ontwikkelde een nieuw membraan en nam ook de elektroden ingrijpend onder handen. Het nieuwe membraan kan probleemloos temperaturen van 120 graden Celsius doorstaan zonder enig vermogensverlies, bij koude brandstofcellen bedraagt de maximaal toegestane temperatuur 80 graden Celsius. Daarom zijn auto’s met een koude brandstofcel voorzien van een gecompliceerd koelsysteem. Om optimaal te blijven presteren en om schade te voorkomen, moeten de toegevoerde waterstof en lucht in een koude brandstofcel bovendien worden bevochtigd. Ook hiervoor is een gecompliceerd systeem nodig. Omdat het warme membraan van Volkswagen bij temperaturen van 120 graden Celsius probleemloos functioneert, is veel minder koeling nodig en bovendien is bevochtiging niet noodzakelijk. Daarom heeft de warme brandstofcel dertig procent minder ruimte nodig dan de koude.