De ACEA en de Britse organisatie voor de autosector – SMMT – vrezen dat meer kopers een benzineversie kiezen. Die kan echter juist dertig procent meer CO2 uitstoten. Het Europees Parlement ging vorige week akkoord met de nieuwe Euro 5 en Euro 6 standaarden. De SMMT meldt dat daardoor zelfs de kleinste diesel een deeltjesvanger moet krijgen om te voldoen aan Euro 5. 'De problemen rond de luchtkwaliteit in de steden worden niet veroorzaakt door nieuwe auto's”, stelt SMMT-directeur Christopher Macgowan. “Huidige modellen zijn 95 procent schoner wat betreft dieseldeeltjes dan modellen van zeg vijftien jaar geleden. De luchtvervuiling komt van oudere en slecht onderhouden auto's en door slecht verkeersmanagement.' ACEA noemt de nieuwe standaarden 'buitengewoon ambitieus'. Secretaris-generaal Ivan Hodac vindt ze moeilijk haalbaar en contraproductief voor het verminderen van de CO2-uitstoot. “Ze vormen vooral een bedreiging voor de markt voor kleinere diesels.” ACEA wijst er op dat de regels nog goedgekeurd moeten worden door de Raad van Ministers. Naar verwachting zal dat begin volgend jaar gebeuren.