De paginagrote advertentie stond maandag in onder andere NRC Handelsblad en de Volkskrant. De kop – ’n Stukje Volvo in elke auto’ – slaat op de driepuntsgordel die door Volvo is uitgevonden. In 1959, exact vijftig jaar geleden. Het is de aanleiding voor een geheel nieuwe en groots opgezette veiligheidscampagne van Volvo

EuroNCAP krijgt het daarin te verduren, omdat ze pas sinds december 2008 stoelen en hoofdsteunen test op whiplashrisico. Terwijl Volvo al sinds 1998, dus al tien jaar, stoelen monteert met ingebouwde whiplashbescherming.

Ook collega-autofabrikanten krijgen een sneer. Volvo laat namelijk niet onvermeld dat bij die whiplashtest ‘ruim 80 procent onvoldoende protectie’ biedt. De Zweden noemen de slecht scorende merken/modellen niet bij naam en toenaam, maar het gaat om de Daihatsu’s Cuore en Terios, Citroëns C5 en Berlingo, Hyundai i10, Ford Kuga, Peugeot 308CC en Suzuki Splash. En dan komt de uitsmijter: ‘Alle geteste Volvo-modellen behaalden de hoogste score.’ Ofwel: EuroNCAP had dat veel eerder moeten inzien, aldus Volvo.

De advertentiecampagne is ontwikkeld door Volvo’s reclamebureau More in Deventer.