Brabant manifesteert zich als hotspot automotive industrie

Zuidoost-Brabant profileert zich deze week als hotspot voor de Nederlandse automotive industrie en wil die rol veel verder uitbouwen. In de toekomst wil men zelfs een wereldpositie innemen bij het oplossen van mobiliteitsproblemen. Daarvoor zijn forse investeringen nodig en Helmonds burgemeester Jacobs overhandigde gisteren (12 mei) plannen in die richting aan minister Maria van der Hoeven en gedeputeerde Moons.

Om dat alles kracht bij te zetten, worden deze week in Helmond demonstraties en testen uitgevoerd met intelligente voertuigtechnieken voor communicatie tussen auto’s en de infrastructuur. Op de testbaan is het al eerder vertoond maar in deze vorm – testlocaties in het centrum van de stad – een Europese primeur.

De in Helmond getoonde CVIS technologie (Cooperative Vehicle Infrastructure Systems) vormt een ‘open platform’ waarop zowel de infrastructuur als de automobielindustrie ontwikkelingen kunnen invullen. Een nieuwe standaard voor de industrie. Op deze tijdelijke eerste Europese testlocatie communiceren auto’s en bijvoorbeeld verkeerslichten via een nieuwe WLAN systeem met elkaar. Dat is vergelijkbaar met draadloze internettoepassingen in de computertechniek, maar dan met een range van een halve kilometer. De vergelijking gaat overigens ver want de auto krijgt in dat systeem in feite een ip-adres. En kan in essentie dus ook via internet communiceren.

 

De specialisten voorspellen dat dergelijke nieuwe systemen in de autowereld rond 2014-2015 werkelijkheid kunnen zijn. Op dit moment is al een fase bereikt waarbij op grote schaal – bijvoorbeeld een stad – kan worden getest. Intrigerend is de mogelijkheid ook de beoogde Nederlandse kilometerheffing met het nieuwe systeem te integreren. De introductiedata lopen ongeveer parallel. Volgens de specialisten is relatief eenvoudig omdat bij kilometerheffing al techniek aan boord moet zijn met GPS en communictatie. CVIS zou naast de verkeersstroom ook het milieu en de veiligheid ten goed kunnen komen. Er werd bij de test in Helmond met name verwezen naar de ambitie om het aantal verkeersdoden in ons land tegen 2020 naar een derde van het huidige aantal terug te dringen. Snufjes als kruispuntbeveiliging – onder andere met voetgangersherkenning – en actieve alarmering tussen auto’s voor gevaarlijke situaties moeten daarbij een hoofdrol spelen.

Reacties

Helmond, in vele opzichten al een wereldstad. Laten we hopen dat dit initiatief gaat slagen. Het begint bij ambitie en die is er!

Geplaatst door: JP op

Ze moeten eerst maar ’s leren die stoplichten af te stellen,da’s des Hellemond’s.En een wereldstad zal het nooit worden,dat probeert het al 10-tallen jaren,en een studentenstad zeker niet!!Die hebben we al genoeg!
En bovendien ben ik de enig echte JP !!

Mvg JP

Geplaatst door: JP op

Haha, have a break….. Dat is ook het mooie aan Helmond, het roept emoties op bij iedereen.

Geplaatst door: JP op

Dat lijkt me in ieder geval beter dan de Boxtelse plannen, om nu het economisch zo slecht gaat, zo’n 28 miljoen euro in het groen te pompen, terwijl er al zoveel groen rondom is!

Geplaatst door: Jan Vervoorn op
Brabant manifesteert zich als hotspot automotive industrie - Automobielmanagement.nl

Brabant manifesteert zich als hotspot automotive industrie

Zuidoost-Brabant profileert zich deze week als hotspot voor de Nederlandse automotive industrie en wil die rol veel verder uitbouwen. In de toekomst wil men zelfs een wereldpositie innemen bij het oplossen van mobiliteitsproblemen. Daarvoor zijn forse investeringen nodig en Helmonds burgemeester Jacobs overhandigde gisteren (12 mei) plannen in die richting aan minister Maria van der Hoeven en gedeputeerde Moons.

Om dat alles kracht bij te zetten, worden deze week in Helmond demonstraties en testen uitgevoerd met intelligente voertuigtechnieken voor communicatie tussen auto’s en de infrastructuur. Op de testbaan is het al eerder vertoond maar in deze vorm – testlocaties in het centrum van de stad – een Europese primeur.

De in Helmond getoonde CVIS technologie (Cooperative Vehicle Infrastructure Systems) vormt een ‘open platform’ waarop zowel de infrastructuur als de automobielindustrie ontwikkelingen kunnen invullen. Een nieuwe standaard voor de industrie. Op deze tijdelijke eerste Europese testlocatie communiceren auto’s en bijvoorbeeld verkeerslichten via een nieuwe WLAN systeem met elkaar. Dat is vergelijkbaar met draadloze internettoepassingen in de computertechniek, maar dan met een range van een halve kilometer. De vergelijking gaat overigens ver want de auto krijgt in dat systeem in feite een ip-adres. En kan in essentie dus ook via internet communiceren.

 

De specialisten voorspellen dat dergelijke nieuwe systemen in de autowereld rond 2014-2015 werkelijkheid kunnen zijn. Op dit moment is al een fase bereikt waarbij op grote schaal – bijvoorbeeld een stad – kan worden getest. Intrigerend is de mogelijkheid ook de beoogde Nederlandse kilometerheffing met het nieuwe systeem te integreren. De introductiedata lopen ongeveer parallel. Volgens de specialisten is relatief eenvoudig omdat bij kilometerheffing al techniek aan boord moet zijn met GPS en communictatie. CVIS zou naast de verkeersstroom ook het milieu en de veiligheid ten goed kunnen komen. Er werd bij de test in Helmond met name verwezen naar de ambitie om het aantal verkeersdoden in ons land tegen 2020 naar een derde van het huidige aantal terug te dringen. Snufjes als kruispuntbeveiliging – onder andere met voetgangersherkenning – en actieve alarmering tussen auto’s voor gevaarlijke situaties moeten daarbij een hoofdrol spelen.

Reacties

Helmond, in vele opzichten al een wereldstad. Laten we hopen dat dit initiatief gaat slagen. Het begint bij ambitie en die is er!

Geplaatst door: JP op

Ze moeten eerst maar ’s leren die stoplichten af te stellen,da’s des Hellemond’s.En een wereldstad zal het nooit worden,dat probeert het al 10-tallen jaren,en een studentenstad zeker niet!!Die hebben we al genoeg!
En bovendien ben ik de enig echte JP !!

Mvg JP

Geplaatst door: JP op

Haha, have a break….. Dat is ook het mooie aan Helmond, het roept emoties op bij iedereen.

Geplaatst door: JP op

Dat lijkt me in ieder geval beter dan de Boxtelse plannen, om nu het economisch zo slecht gaat, zo’n 28 miljoen euro in het groen te pompen, terwijl er al zoveel groen rondom is!

Geplaatst door: Jan Vervoorn op