De verkoop van jonge occasions steeg in de periode januari tot en met juli 2009 met tien procent ten opzichte van dezelfde periode in 2008. Hoewel de nieuwverkoop dit jaar met ongeveer eenvijfde is gedaald, melden diverse grote caravanbedrijven momenteel een dreigend tekort aan jonge gebruikte caravans. ‘Niet verwonderlijk,’ verklaart Hans Louwers van Bovag Caravan- en Camperbedrijven de toegenomen vraag. ‘Gebruikte caravans van twee tot vijf jaar oud bieden hetzelfde comfort als een nieuwe, maar met een interessant prijskaartje. Alle innovaties op caravangebied zitten er in, zoals een vast bed en warmwaterboiler. Sommige van onze leden adverteren nu zelfs met "occasions gevraagd" en dat hebben we toch lange tijd niet gezien.’

De afgelopen vijf jaar is het niet meer voorgekomen dat de verkoopcijfers van gebruikte caravans een plus lieten zien. Dit jaar begon echter goed: al eerder meldde Bovag een stijging in de verkoop van jonge gebruikte caravans. Die stijging zet nu dus door, zodat er sprake is van een trendbreuk. Louwers: ‘Het seizoen is nog niet ten einde, maar het is duidelijk dat de kampeerder dit jaar een mooie, jonge occasioncaravan verkiest boven een koopje van een particuliere verkoper.’

De verkoop van nieuwe caravans in Nederland vertoont al jaren een lichte daling. Juli 2009 wijkt van die trend ook niet af met een min van elf procent. Toch groeit het totale caravanpark in Nederland: kampeerders doen minder snel afstand van hun caravan en er worden minder caravans gesloopt en geëxporteerd dan er nieuw bijkomen. Nederland heeft met bijna een half miljoen caravans nog altijd de hoogste caravandichtheid binnen Europa.