Zo krijgt de uitlaat er een tweede taak bij naast het reduceren van schadelijke emissies. Zulke warmtewisselaars zijn bijzonder interessant voor auto’s met een benzine- of dieselmotor, omdat daarmee makkelijker de Euro6-norm is te halen, verklaart zegt Jean-Paul Janssens, group advanced reseach director van het van oorsprong Nederlandse Bosal. "Warmtewisselaars produceren wij al, onder meer voor energieopwekkingcentrales. Daarnaast hebben wij de kennis van luchtstromen en van materialen die gastemperaturen van duizend graden of meer kunnen weerstaan." Ook bij katalysatoren loopt de hitte flink op, met temperaturen van 750 graden Celsius.
Aan de hand van een reeks tests in de afgelopen jaren is de duurzaamheid geoptimaliseerd, waardoor de warmtewisselaartechnologie klaar is voor serieproductie. Bosal onderzoekt met een aantal autofabrikanten nu toepassingen van de warmtewisselaar in auto’s. Bosal laat op de IAA twee toepassingen van zijn vinding zien. Een compacte gasturbine, die als generator is te gebruiken. Hij kan tot 100 kW aan elektriciteit leveren. De tweede toepassing is op een 6 kW generator van 230 volt, die zijn energie krijgt van een brandstofcel. Door de warmtewisselaar werkt die zeer efficiënt.