De fabrikanten die er wel waren, kwamen bovendien met oud nieuws. Michelin had zelf nog het belangrijkste nieuws met nieuwe 10 inch banden. Zo showde Mercedes zijn S400 Hybrid en AdBlue-dieseltechniek, bracht Audi naast de e-tron de A3 1.6 TDI en de A5 mee en kwamen Citroën en PSA respectievelijk met concepts als de Hypnos en de BB1 quadricycle. Maar desondanks was er grote belangstelling voor het maken van testrondjes bij het expositiecentrum met die modellen, of met de elektrische prototypes van Heuliez, uitgerust met Michelin’s ActiveWheel systemen.

Ook de auto’s – voornamelijk modellen op ethanol – die voor testrondes op het circuit Nelson Piquet klaar stonden, waren populair. Met als belangrijkste een auto met de nieuwe 10 inch banden die Michelin in Rio presenteerde en daar vergeleken konden worden met standaardbanden.

Michelin hield dus de eer hoog van zijn eigen evenement, maar echte innovaties ontbraken. Mogelijke oorzaak is de autoindustrie heeft de afgelopen tijd tal van duurzame innovaties gepresenteerd en wacht nu wellicht liever op de volgende Bibendum Challenge die eind 2011 in Berlijn gehouden zal worden. Dat bespaart niet alleen kosten, maar Berlijn zal een veel groter podium bieden dan Brazilië waar het overgrote deel van de auto’s al decennia lang op ethanol of ethanolmix rijdt.

Michelin Challenge Bibendum ging in 1998 voor het eerst van start ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Michelin-mannetje Bibendum. De zuinigheidsrally voerde toen van Clermont-Ferrand, waar de in 1889 opgerichte groep nog steeds zijn hoofdkantoor heeft, naar Parijs. In 2000 werd de Challenge op aandringen van een aantal autofabrikanten opnieuw georganiseerd. Een jaar later trok Bibendum naar Amerika, waar de Michelin-teams gezelschap kregen van teams van autofabrikanten uit de hele wereld, die zo hun nieuwe zuinige technologieën konden presenteren.

De challenge streek vervolgens neer in Duitsland, Californië, Shanghai, Kyoto, Parijs en in 2007 opnieuw in Shanghai. Het tweede bezoek aan China groeide uit tot een enorme happening van de groene mobiliteitslobby. Daar toonden de meeste autofabrikanten, toeleveranciers en de petrochemische industrie toen hun nieuwste ontwikkelingen en werden bovendien symposia georganiseerd door onder meer de wereldgezondheidsorganistie WHO, het International Energy Agency, het United Nations Environmental Program en de World Business Council for Sustainable Development (WBCSD).