De Motorized Wheels zijn van een simpelere constructie dan het originele Active Wheel systeem.

Active Wheel is een innovatie voor toepassing in elektrische voertuigen, waarbij alle vitale onderdelen in het wiel zelf samenkomen. De originele Active Wheel is een in het wiel geïntegreerde kleine elektrische aandrijfmotor gecombineerd met een elektrische ophanging. Elk wiel heeft een elektromotor met 30 kW en weegt 42 kg.
Met deze techniek komen de traditionele ophanging, versnellingsbak en een grote (elektro)motor te vervallen, met als voordeel gewichts- en ruimtebesparing.

Bovendien kunnen designers dankzij de vrijgekomen ruimte met een andere insteek van start gaan voor nieuwe ontwerpen. Een voorbeeld daarvan was de Venturi Volage, een roadster met Michelin Active Wheel. Deze debuteerde naast de WILL: een kleine, door Heuliez, Michelin en Orange ontwikkelde elektrische auto.

Intussen werkt Renault samen met Michelin en het systeem wordt getest in de eerste productieauto, een prototype van de elektrische Kangoo. Die moet begin 2011 op de markt komen.

Bij de nieuwe versie, het zogenaamde Motorized Wheel, wordt geen gebruik gemaakt van de elektrische wielophanging. In het wiel zit enkel een elektromotor. De toepassing kan worden gebruikt voor achterwielen, voorwielen of alle vier de wielen. Bij de Peugeot BB1, die wij net als de WILL tijdens de Bibendum Challenge hebben gereden, is het systeem toegepast op de achteras. De gemotoriseerde wielen zijn bedoeld voor toepassing in elektrische of hybride uitvoeringen van bestaande modellen.