In gezelschap van juristen, vertalers en vertegenwoordigers van OEM-fabrikanten. doorkruisten dertig douaniers de beurs. Hun looproute was samengesteld op basis van aanwijzingen van andere exposanten, die op de eerste beursdag (dinsdag) voorbeelden van intellectuele diefstal hadden geconstateerd. Bijna alle overtreders bleken afkomstig uit Azië.

De Duitse douane houdt dit soort controles sinds 2006. Overtreders krijgen een strafrechtelijk onderzoek aan de broek, dat echter meestal niet wordt doorgezet. Gaan de daders de dag of beurs erna echter weer in de fout, dan krijgen ze een boete van 1500 euro – en een van vijfduizend euro als ze ook daarna volharden. Er moet meteen worden afgerekend: soms gaan de douaniers met de betreffende exposant naar de geldautomaat.

Op de vorige Automechanika (2008) nam de douane op 43 van de vijftig stands artikelen in beslag waarvan de merkrechten werden geschonden. Alles bij elkaar ging het toen om 1.043 producten, posters en brochures. Dat er ditmaal op één dag 64 stands zijn bezocht, wil volgens een woordvoerder van de centrale douane in Darmstadt niet per se zeggen dat productpiraterij op de vakbeurs groeit. "De fabrikanten van originele onderdelen weten intussen onze werkwijze op waarde te schatten en zoeken in toenemende mate onze ondersteuning."

Ter plekke nemen de douaniers uitsluitend spullen mee waarvan ze honderd procent zeker weten dat ze patenten en merkrechten schenden. De goederen worden eerst opgeslagen en in een later stadium vernietigd. Werd er in 2008 vooral gesjoemeld met filters, dit keer betrof het een dwarsdoorsnede van het vervangingsprogramma in de aftermarket. Volgens de Duitse douane heeft de strijd tegen productpiraterij een afschrikkend effect. Bij andere vakbeurzen zou het aantal overtredingen inmiddels zijn teruggelopen.