Achteruitrijcamera mogelijk standaard vanaf 2014

Als het Amerikaanse ministerie van transport zijn zin krijgt, worden achteruitrijcamera’s met ingang van 2014 opgenomen in de standaarduitrusting van personenauto’s.

Een voorstel van die strekking ligt op tafel. Het departement wil dat voertuigen voor consumenten ongehinderd 180 graden zicht naar achteren bieden als de auto in z’n achteruit wordt geschakeld. Naar de praktijk vertaald komt die eis neer op achteruitrijcamera’s als standaard onderdeel.

De veiligheidsafdeling van het ministerie – de NHTSA – stelt dat jaarlijks ongeveer driehonderd personen overlijden bij ongelukken waarbij voertuigen achteruit rijden; achttienduizend mensen lopen daarbij letsel op. Kinderen en ouderen zijn de groepen met het hoogste risico.

De NHTSA en het ministerie zullen de nieuwe regels waarschijnlijk gefaseerd invoeren vanaf begin 2012. Uiteindelijk moeten dan alle nieuwe voertuigen die na september 2014 worden verkocht standaard een camera aan boord hebben. Het is nog onbekend of en wanneer ook Europa naar dit aspect gaat kijken en dienovereenkomstige eisen gaat stellen.

Reacties

misschien voor die grote SUV’s maar voor normale personenauto’s uiterst twijfelachtig. Ook de consument op kosten jagen!!

Geplaatst door: DAW op
Achteruitrijcamera mogelijk standaard vanaf 2014 - Automobielmanagement.nl

Achteruitrijcamera mogelijk standaard vanaf 2014

Als het Amerikaanse ministerie van transport zijn zin krijgt, worden achteruitrijcamera’s met ingang van 2014 opgenomen in de standaarduitrusting van personenauto’s.

Een voorstel van die strekking ligt op tafel. Het departement wil dat voertuigen voor consumenten ongehinderd 180 graden zicht naar achteren bieden als de auto in z’n achteruit wordt geschakeld. Naar de praktijk vertaald komt die eis neer op achteruitrijcamera’s als standaard onderdeel.

De veiligheidsafdeling van het ministerie – de NHTSA – stelt dat jaarlijks ongeveer driehonderd personen overlijden bij ongelukken waarbij voertuigen achteruit rijden; achttienduizend mensen lopen daarbij letsel op. Kinderen en ouderen zijn de groepen met het hoogste risico.

De NHTSA en het ministerie zullen de nieuwe regels waarschijnlijk gefaseerd invoeren vanaf begin 2012. Uiteindelijk moeten dan alle nieuwe voertuigen die na september 2014 worden verkocht standaard een camera aan boord hebben. Het is nog onbekend of en wanneer ook Europa naar dit aspect gaat kijken en dienovereenkomstige eisen gaat stellen.

Reacties

misschien voor die grote SUV’s maar voor normale personenauto’s uiterst twijfelachtig. Ook de consument op kosten jagen!!

Geplaatst door: DAW op