Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope in opdracht van Bovag. De uitkomsten zijn volgens de brancheorganisatie "verontrustend". Vooral de vele versleten banden en de gebrekkige verlichting zouden in de donkere, winterse periode "een groot verkeersveiligheidsrisico" vormen.

Bovag-woordvoerder De Waal: "Enerzijds als gevolg van de crisis en anderzijds door de lagere APK-frequentie worden onderhoudswerkzaamheden steeds vaker uitgesteld of teruggeschroefd tot het hoognodige. Maar juist de meest voorkomende APK-afkeur- en reparatiepunten kunnen met regelmatig onderhoud worden voorkomen en dat scheelt uiteindelijk juist in de portemonnee. Bovendien zou de automobilist zelf bepaalde mankementen veel sneller moeten constateren, in het belang van zijn eigen en andermans veiligheid." Ook wijst De Waal erop dat  de verplichte jaarlijkse of tweejaarlijkse APK  niet gelijk staat aan onderhoud en bovendien slechts een momentopname is. "Vooral tijdens de winter zijn goede banden en de juiste verlichting van levensbelang."

In november jl. bleek al uit VACO-onderzoek dat van vijftienhonderd onderzochte personenauto’s 41 procent ten minste één band heeft met onregelmatige slijtage of een vorm van schade. Bij een totaal wagenpark van ruim acht miljoen komt dat neer op 3,3 miljoen auto’s. Bij tien procent, oftewel meer dan achthonderdduizend voertuigen, zijn een of meer banden zelf zo slecht dat ze een gevaar voor de verkeersveiligheid betekenen.

Afgelopen jaar stond de slechte staat van banden op nummer 3 in de lijst van afkeur- en reparatiepunten bij de circa zeven miljoen APK’s die jaarlijks worden uitgevoerd. Gebreken aan de verlichting komen het meeste voor en vormen ruim een kwart van de APK-afkeur, terwijl mankementen aan het remsysteem met zeventien procent op de tweede plaats staan.