Slechts 37 procent van de Nederlandse automobilisten vindt dit een harde noodzaak voor de auto van de toekomst. Daarin verschillen we van veel andere Europeanen: ruim de helft van de Spanjaarden en Italianen wil bijvoorbeeld graag internet in de auto. Dit blijkt uit onderzoek van AutoScout24.*

Ook bij de voorkeuren voor andere gadgets in de auto toont de Nederlander zich conservatief. Zo is de animo voor entertainmentmogelijkheden als televisie en gamen erg laag. Ook de mogelijkheid om Facebook-updates te projecteren op de voorruit is niet populair in ons land. Inwoners van Zuid-Europese landen zijn daarentegen grote liefhebbers van gadgets in de auto.  
Overigens zijn er wel verschillen tussen de ondervraagde Nederlandse jongeren en ouderen. Zo is bijna de helft van de jongeren tussen de 18 en 29 jaar voorstander van een internetverbinding, terwijl dit percentage afneemt naarmate de leeftijd hoger wordt. Hetzelfde geldt voor entertainment-mogelijkheden en Facebook-updates op de voorruit: jongeren zijn hier vaker enthousiast over dan Nederlanders boven de dertig.
De aarzeling van Nederlanders om nieuwe technieken in de auto te omarmen, is opvallend volgens Jurgen Vugts, directeur AutoScout24 Nederland: "Normaal gesproken lopen Nederlanders voorop bij de omarming van nieuwe technologieën. We zien dat vrijwel alle grote automerken nadenken over elektronische innovaties. De verwachting is dan ook dat over tien jaar de auto zelfstandig zal communiceren met andere auto’s, de infrastructuur en het internet. Dit zal dan voor iedereen vanzelfsprekend zijn, zelfs voor de nu nog sceptische Nederlandse automobilisten."
* Het onderzoek is gehouden onder 8.844 personen van 18 tot 65 jaar in 7 Europese landen (Oostenrijk: 1.003, België: 1.000, Frankrijk: 1.461, Duitsland: 1.450, Italië: 1.467, Nederland: 1.004 en Spanje: 1.459).

Het complete rapport is hier te downloaden.