Dat meldt Automobilwoche. Steeds meer automobilisten brengen zelf onderdelen mee die ze op internet hebben gekocht. Alleen al in de afgelopen twee jaren is de handel in auto-onderdelen en accessoires via internet gestegen met vijftig procent, zo schat de vereniging. En vanuit die gedachte deed men onderzoek naar de marktontwikkelingen in negen Europese landen: Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Spanje,. Zweden, Polen, Rusland en Turkije. De centrale vragen waren steeds: wie zijn de partijen die opereren op de Europese onderdelenhandel via internet? Welke shop en platforms zijn er en wat stellen die voor in de markt? Hoe lopen de stromen qua inkoop en verkoop en hoe verhouden zich de productsegmenten qua originele kwaliteit en budgetmerken? En tot slot: hoe zal zich de internethandel in onderdelen in de komende jaren ontwikkelen?

Omdat de internetverkoop prijsgedreven is, genereren de zogenoemde budgetmerken meer omzet via internet dat via de klassieke autobedrijven. De grootste afnemer (met 70 procent) is de privépersoon. Vaak verkochte onderdelen zijn remblokken en schijven, motorolie, wiellagers en ruitenwissers.

Met 52 leden is de vereniging VREI de belangenbehartiger van vooraanstaande auto-onderdelenleveranciers en -toeleveranciers voor de aftermarket. De samenvatting van de studie is via VREI te verkrijgen.