Naast Kühne zijn in de samenwerking nu ook de Sator-onderdelen Havam, Harrems en Quinton Hazell betrokken.

Freek Blekxtoon, directeur GroupAuto Nederland: "Door de overname van Kühne (1 juli jl. red.) kwam Group Auto in gesprek met Sator over hun plannen en die van LKQ ten aanzien van distributiepartners. Behalve op het eerste gezicht een bedreiging boden die plannen ook kansen. En juist die hebben we samen uitgewerkt. Voor iedereen is duidelijk dat reparatie en onderhoud geen groeimarkt meer is. Dus zal groei ten koste van een concurrent moeten gaan. Ik ga er dan ook van uit dat we zowel aan de kant van de garagebedrijven, maar ook ten aanzien van grossiers behoorlijk wat nieuwe leden voor Group Auto en onze concepten kunnen gaan verwelkomen."

Blekxtoon zet in op sterke groei van het eigen netwerk en wil landelijke dekking met extra grossiers. "Met onze eigen, onafhankelijke marketing en IT oplossingen in combinatie met de sterke supply chain van Sator voor de logistiek, zijn wij zeer strijdbaar." Group Auto Nederland koos er altijd voor  niet te investeren in een eigen magazijn maar samenwerking te zoeken met onderdelenfabrikanten en -distributeurs om de GAN-grossiers rechtstreeks te beleveren. Ook heeft (en houdt) de organisatie haar eigen bestelportaal.

Volgens Blekxtoon zijn veel universele garages en dealergroepen op zoek naar een werkplaatsformule en grossiers naar een strategische partij die groeiperspectief kan bieden. "De huidige marktomstandigheden, zowel economisch als ten aanzien van het toekomstige werkaanbod, zijn zodanig dat je wel op zoek moet gaan naar een ketenpartner." Door de samenwerking met Sator zegt Group Auto grossiers uit de netwerken van Kühne en Havam de mogelijkheid te bieden om aan de slag te gaan met het GAN-werkplaatsconcept CarXpert en het specialistische DiagnoseXpert.

Overigens heeft GroupAuto ook nog andere partnerships, waaronder met Motorparts, GKN, Bosal, Hella en Doyen Auto. In de komende weken zullen met hen gesprekken worden gevoerd.