In elke van de vier categorieën zijn een gouden en een zilveren Grand Prix for Automotive Innovation toegekend. De jury bestond uit een tachtigtal Europese vakjournalisten, onder wie Maarten Molenaar van AM. Hieronder de uitslag:

OEM & New Technologies

Goud:  Monopol Peintures, voor zijn transparante vernis Solar Monopol. Dankzij een pigment op basis van nanotechnologie wordt een deel van het zonlicht gefilterd en weerkaatst. De energie van infrarode straling wordt niet omgezet in warmte op/binnen de carrosserie van een (bedrijfs)wagen. Dat kan tot dertien graden opwarming schelen vergeleken met traditionele vernis. De coating kan ook worden toegepast op ruiten en zonnedaken. Tel uit je winst als je een wagenpark hebt voor gekoelde producten of voertuigen in zonnige streken. Ook de airco-installatie zal er blij mee zijn.

Zilver: Hutchinson, voor zijn Active Mass Damper. Deze sensor is een reactie op de technische trend van downsizing (motorinhoud, aantal cilinders) in combinatie met stijgende trekkracht. Tegenover dit voordeel staat het nadeel van extra trilling in het voertuig (en dus minder rijcomfort). De Active Mass Damper  bevat een sensor die trillingen in de passagiersruimte waarneemt en een tegentrilling verstuurt om daarmee het storende geluid neutraliseert of beperkt. Ook actief in start-stop-ritten.

Aftermarket & retrofitting

Goud: Federal Mogul, voor de Eco-Friction remblokken van zijn label Ferodo. Ten opzichte van conventionele blokken bevatten ze beduidend minder koper, dat dus niet in het milieu terecht komt. De alternatieve samenstelling uit circa 25 componenten is niet alleen groener maar biedt ook een betere remwerking. Volgens een woordvoerder op de stand zal de nieuwe Mercedes C-klasse (Autosalon Genève 2014) ze als  eerste hebben. De S-klasse zal daarna volgen, evenals de nieuwe Audi’s A4 en Q7. Federal Mogul bedient met de Eco-Friction tegelijk de vervangingsmarkt.

Zilver: BV Corporation-Recore, voor zijn TPMS Sensor Saver System. Daarmee kan de monteur snel en makkelijk een door corrosie aangetast ventiel van het Tyre Pressure Monitoring System vervangen. Dus zonder de complete sensor eruit te moeten halen, het wiel te moeten verwijderen en aansluitend te herbalanceren. Ook verwijderen en herprogrammeren van het TPMS kan achterwege blijven. Desnoods kan de monteur met de meegeleverde toolkit het ventiel wegboren, nieuw schroefdraad tappen en een vervangend ventiel plaatsen (de doos bevat er twaalf). Zo’n doe-het-zelf-klusje vergt volgens de fabrikant tien tot vijftien minuten.

Service

Goud: Bosch, voor Fun2drive. Het ‘fun’ slaat op de persoonlijke rijstatistieken (gemiddeld verbruik, gemiddelde snelheid en dergelijke) die de automobilist met deze app op zijn smartphone kan aflezen en vastleggen. Maar ook meer diagnostische gegevens (olietemperatuur, storingen) vallen ermee uit lezen en eventueel per e-mail of sms door te sturen naar hulpdiensten of de dichtstbijzijnde Bosch Car Service. In het voertuig gebeurt de overdracht van OBD2-data naar de smartphone draadloos per adapter (die Bosch meelevert). De app is er vooralsnog alleen voor Android maar binnenkort ook voor iPhone. Alle voertuiginfo is met een druk op de knop op sociale media te plaatsen. Ook zelfsleutelaars kunnen de info gebruiken. Via retailketens komt de Fun2drive bij het grote publiek, met een prijs van honderd dan wel tweehonderd euro, afhankelijk van de versie. De duurdere kan ook merkspecifieke codes uitlezen. Op de Bosch-stand  in Parijs werd de  Fun2drive aangeprezen als APK-scantool en aanvulling op de bekende KTS-kasten – mocht die even niet beschikbaar zijn.

Zilver: Twee winnaars.

Allereerst FEDA voor zijn Eco-Entretien, een proces om binnen vier minuten de emissie te analyseren, de oorzaak aan te wijzen en oplossingen te suggereren om weer op de standaardwaarden te komen. Zowel de bestuurder als de monteur krijgt het diagnoserapport te zien. Goed voor het milieu en het autobedrijf, dat er extra omzet mee kan behalen.

Eveneens zilver was er voor SNA Europe, met zijn Bahco Ergo Tool Management System. Aan de hand van een iPad-app (Android volgt inH1 van 2014) kan de koper op de website van Bahco zowel de gereedschapswagen (afmeting, kleur) als de inhoud op maat samenstellen. Elk RAL-nummer is mogelijk; volop variatie ook bij het opbergschuim, de lades, hendels, tools (eventueel laser-gegraveerde naam van de garage of monteur erop), etc. Inpassen van reeds aanwezig gereedschap van een ander merk? Geen probleem. De introductie in de Benelux, inclusief Nederlandstalige uitleg, staat gepland voor begin 2014. Een adviseur helpt bij het samenstellen; voordat de deal definitief is, komt er eerst een bevestiging/controle per PDF voorbij.   

Garage Equipment

Goud: Fillon Technologies, voor het Daisy Wheel. Dit cirkelvormige, tractorwielgrote hulpmiddel om lakkleuren samen te stellen kan 160 flessen van een halve liter verf bevatten. USP: er is geen direct contact met de buitenlucht, wat bederf of andere negatieve invloeden tegengaat. De gebruiker komt niet rechtstreeks in contact met de lak en doseerapparatuur. Dankzij de continue beweging van het wiel blijft de lak in beweging. De automatische dosering via solenoid-gestuurde ventielen kan tot + / – 0.05 gram worden bepaald. Een kleurendatabase behoort tot de standaardbagage. En wie maar een klein beetje nodig heeft, bijvoorbeeld vijftig ml, kan dat krijgen.

Zilver: SAM Outillage, voor de P.E.A. Dit draagbare, mobiele compressorsysteem is handig voor werken op locatie of wanneer een vaste persluchtoplossing niet te regelen valt.  Aan boord zijn twee flessen van twee of negen liter lucht, op een druk van driehonderd bar.  Het flexibele ventiel valt te koppelen aan alle bestaande pneumatische gereedschappen. Omwille van de veiligheid gebeurt het vullen van de fles bij de leverancier. Anders gezegd: het systeem koop je, de flessen huur je. Om een idee te geven: op één vulling zijn negenhonderd schroeven vast te draaien. De introductie in de Benelux (Rodac in Sittard is ‘onze’ importeur) is voorzien voor april 2014, op de Autotechnica Brussel.