Niet elk Duits autobedrijf blij met TPMS

Voor veel Duitse autobedrijven – merkgebonden én onafhankelijk – is het onderwerp TPMS nog een onbekend fenomeen.

Dat meldt het vakblad KFZ-Betrieb op basis van een gezamenlijke peiling. Van de merkdealers zegt 16 procent zich nog niet met TPMS bezig te houden; bij de universelen is dat 26 procent. Een op de tien autobedrijven laat dit thema liever helemaal over aan de bandenspecialist in plaats van er zelf mee aan de gang te gaan. Elders in de Duitse bedrijfskolom – denk aan bandengroothandels, wielenleveranciers, internetleveranciers van banden en aanbieders van technische data – zegt men juist goed voorbereid te zijn op de consequenties van de invoering van TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

Europese wetgeving schrijft voor dat auto’s met een typegoedkeuring van na november 2012 TPMS aan boord moeten hebben. Over een half jaar (november 2014) moeten zelfs alle nieuwe auto’s beschikken over het systeem. Volgens experts biedt een en ander nieuwe omzetkansen voor het garagebedrijf. Maar die worden niet door iedereen onderkend en opgepikt. Lichtpuntje is dat bijna elke tweede dealerwerkplaats al eens de schoolbanken heeft bezocht om zich bij te laten praten over TPMS.

Het onderzoek leert dat een kwart van de vrije garages bang is dat invoering van TPMS ertoe zal leiden dat automobilisten overstappen naar vierseizoenenbanden, om zo de hoge kosten van de sensoren te compenseren. Ander punt van zorg bij de ondervraagde autobedrijven is de verwachte impact op de tijd die straks nodig is voor bandenservice. Bij een merkdealer is de variantie in sensoren nu eenmaal geringer dan bij het universele, alle merken bedienende kanaal.

Niet elk Duits autobedrijf blij met TPMS - Automobielmanagement.nl

Niet elk Duits autobedrijf blij met TPMS

Voor veel Duitse autobedrijven – merkgebonden én onafhankelijk – is het onderwerp TPMS nog een onbekend fenomeen.

Dat meldt het vakblad KFZ-Betrieb op basis van een gezamenlijke peiling. Van de merkdealers zegt 16 procent zich nog niet met TPMS bezig te houden; bij de universelen is dat 26 procent. Een op de tien autobedrijven laat dit thema liever helemaal over aan de bandenspecialist in plaats van er zelf mee aan de gang te gaan. Elders in de Duitse bedrijfskolom – denk aan bandengroothandels, wielenleveranciers, internetleveranciers van banden en aanbieders van technische data – zegt men juist goed voorbereid te zijn op de consequenties van de invoering van TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

Europese wetgeving schrijft voor dat auto’s met een typegoedkeuring van na november 2012 TPMS aan boord moeten hebben. Over een half jaar (november 2014) moeten zelfs alle nieuwe auto’s beschikken over het systeem. Volgens experts biedt een en ander nieuwe omzetkansen voor het garagebedrijf. Maar die worden niet door iedereen onderkend en opgepikt. Lichtpuntje is dat bijna elke tweede dealerwerkplaats al eens de schoolbanken heeft bezocht om zich bij te laten praten over TPMS.

Het onderzoek leert dat een kwart van de vrije garages bang is dat invoering van TPMS ertoe zal leiden dat automobilisten overstappen naar vierseizoenenbanden, om zo de hoge kosten van de sensoren te compenseren. Ander punt van zorg bij de ondervraagde autobedrijven is de verwachte impact op de tijd die straks nodig is voor bandenservice. Bij een merkdealer is de variantie in sensoren nu eenmaal geringer dan bij het universele, alle merken bedienende kanaal.