Initiatiefnemer is Paul Greijn (Autoperspectief, ex-adjunct bij AD Benelux), ondersteund door André van Leeuwen (directeur Kavo Parts). Op 8 en 9 oktober beleggen ze bij Kavo in Apeldoorn informatieavonden voor belangstellenden.

Volgens beiden is in de loop van dit jaar zowel bij grossiers als onderdelenfabrikanten "een sterke behoefte ontstaan aan een businessmodel dat de komende jaren veiligheid biedt voor de zelfstandige grossier. Wij geloven sterk in het zelfstandig ondernemerschap, want dit maakt uiteindelijk het verschil. Daarbij is het essentieel om voor de grossier een duidelijk betere inkooppropositie te bieden, waarbij er wel een belangrijke voorwaarde zal zijn: loyaliteit."

Kavo-directeur André van Leeuwen signaleert "veel beweging in de markt door allerlei voorwaartse en achterwaartse integratie. Dit veroorzaakt veel onrust. Het is simpelweg noodzakelijk om naar de behoeften van de markt te luisteren en hierop te anticiperen. Ik ben met Paul gaan sparren en hij heeft er een nieuw businessmodel voor gebouwd dat echt vernieuwend is."

Dyam zou zich kenmerken door transparantie richting grossier en onderdelenfabrikant, resulterend in een lean businessmodel, waardoor de grossier profiteert van een betere inkooppropositie. "Wij gaan bijvoorbeeld geen productmanagement doen. Deze rol wordt al verzorgd door de fabrikanten en waarom dubbele kosten maken als dit niet strikt noodzakelijk is?" Samen met de grossier en "een reeds geselecteerd aantal onderdelenfabrikanten" willen de initiatiefnemers alle beschikbare voorraden maximaal inzetten en online aanbieden aan de grossier. Daarnaast kan de grossier binnen Dyam gebruik maken van een marketing-toolboxsysteem als hij dit wenst. "Hij krijgt instrumenten in handen om de binding met zijn afnemers te versterken", geeft Greijn aan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding