Beide partijen namen de top honderd onder de loep. Afgelopen jaar blijken ze gemiddeld een EBIT-rendement van 6,8 procent te hebben behaald. Dat is ongeveer twee procent punt meer dan vóór de economische crisis (2008/2009). De gezamenlijke omzet van de branche steeg sinds 2007 van negenhonderd miljard euro naar 1,4 biljoen euro, oftewel zes procent per jaar.

Andreas Cornet, directeur van McKinsey in München, wijst op de veranderde positie van toeleveranciers. Meer en meer zijn ze behalve logistieke partner van de autofabrikanten ook een ontwikkelaar van producten en diensten. Nieuwe technische trends en ontwikkelingen – denk aan internet in het voertuig en autonoom rijden – zien het levenslicht bij de toeleveranciers. De grote budgetten die gemoeid zijn met hoogwaardige R&D resulteren in sterk stijgende inkomsten. De helft van de innovatie binnen de auto-industrie kwam het voorbije decennium op het conto van de partners. Alleen al in 2014 investeerden de honderd grootste bedrijven meer dan veertig miljard euro aan onderzoek. Relativering van Cornet: "Aan een eventuele afkoeling van de markt, met name in China, zullen ze zich waarschijnlijk niet kunnen onttrekken."

Net als bij de dealerholdings voltrekt zich ook bij de toeleveranciers een schaalvergroting. Waren de honderd grootste spelers in 2004 goed voor 36 procent van de totale omzet, in 2014 was dat vijftig procent. Schaalgrootte is noodzakelijk, wil men de wereldwijd actieve autofabrikanten kunnen blijven bedienen.