De grote mijlpaal van SternParts

Branded Content

SternParts gaat verhuizen. Nog een paar weken en dan zullen vanaf één locatie dagelijks zeshonderd leveringen van originele schadedelen plaatsvinden van maar liefst 32 automerken. Hoe is dat zo snel gegaan?

Het moet ergens in 2013 zijn geweest, toen de (inmiddels voormalige) schadeherstelketen CARe aan Stern vroeg of dat beleveren van al die schadedelen niet anders kon. Rob Visser, directeur van Stern Car Services: “Alle Sterndealers brachten ieder afzonderlijk de originele schadedelen naar de klanten. Maar als een schadeherstelbedrijf tien verschillende automerken aan het repareren is, krijgt dat bedrijf dus tien busjes van Opel, VAG, Ford, enzovoorts aan de deur. Heel verstorend.”

Door de zuilen van Stern heen

Het idee was om de schadedelen van alle 21 automerken die de Dealergroep Stern voert in één busje bij de klant te krijgen. Wim Lücken, manager van SternParts: “Eind 2014 hadden we tachtig procent van de importeurs achter ons staan. Wat begon als een logistieke oplossing, is nu een bedrijf dat zeshonderd leveringen per dag uitvoert.” SternParts is het eerste bedrijf dat dwars door alle merkzuilen van Stern gaat. Alle business-to-businesshandel is intussen bij de magazijnmeesters van de individuele Stern bedrijven weggehaald. Lücken: “Daardoor kunnen die magazijnmeesters zich volledig focussen op de klant aan de balie en op de monteur.” Deze aanpak is door dealer en voor dealers; er is alleen een specialisatie aangebracht op business-to-businessactiviteiten. Zo ontstaat er een centrale organisatie met decentrale resultaten.

Plus tien automerken

Nadat de 21 eigen merkdealers dit idee hadden geaccepteerd, wilden dealers van andere merken ook meedoen. Met de importeurs van die merken heeft SternParts partnerschappen opgezet, zodat nu vanuit één locatie schadedelen van 32 automerken worden geleverd. Wim Lücken: “Vandaag bestellen is morgenochtend geleverd. We hebben in heel Nederland, met uitzondering van een paar grijze gebieden, ook een tweede en derde levering.” SternParts heeft inmiddels een eigen verkooporganisatie en eigen accountmanagers, die maar liefst 32 automerken in hun tas hebben. Als backoffice heeft iedere specialist twee of drie merken onder zijn beheer. De specialisten zijn dus helemaal thuis in hun merk en je kunt ze rustig bellen, want ze worden niet gestoord door klanten aan de balie.

Grote mijlpaal

SternParts heeft in de afgelopen weken een pand van vijfduizend vierkante meter in het Westelijk Havengebied van Amsterdam betrokken. Het is een mijlpaal. De logistiek is ideaal (ruime laaddocks, goed bereikbaar) en er zal ook een eigen voorraad worden aangehouden. Visser: “We kunnen in veel gevallen de logistiek naar de eigen dealer daardoor overslaan en direct leveren. Dat maakt dat we de dienstverlening van de derde levering op de dag kunnen verbeteren.” In januari zal SternParts de locatie officieel openen.

Foto: Robin Britstra
De grote mijlpaal van SternParts - Automobielmanagement.nl

De grote mijlpaal van SternParts

Branded Content

SternParts gaat verhuizen. Nog een paar weken en dan zullen vanaf één locatie dagelijks zeshonderd leveringen van originele schadedelen plaatsvinden van maar liefst 32 automerken. Hoe is dat zo snel gegaan?

Het moet ergens in 2013 zijn geweest, toen de (inmiddels voormalige) schadeherstelketen CARe aan Stern vroeg of dat beleveren van al die schadedelen niet anders kon. Rob Visser, directeur van Stern Car Services: “Alle Sterndealers brachten ieder afzonderlijk de originele schadedelen naar de klanten. Maar als een schadeherstelbedrijf tien verschillende automerken aan het repareren is, krijgt dat bedrijf dus tien busjes van Opel, VAG, Ford, enzovoorts aan de deur. Heel verstorend.”

Door de zuilen van Stern heen

Het idee was om de schadedelen van alle 21 automerken die de Dealergroep Stern voert in één busje bij de klant te krijgen. Wim Lücken, manager van SternParts: “Eind 2014 hadden we tachtig procent van de importeurs achter ons staan. Wat begon als een logistieke oplossing, is nu een bedrijf dat zeshonderd leveringen per dag uitvoert.” SternParts is het eerste bedrijf dat dwars door alle merkzuilen van Stern gaat. Alle business-to-businesshandel is intussen bij de magazijnmeesters van de individuele Stern bedrijven weggehaald. Lücken: “Daardoor kunnen die magazijnmeesters zich volledig focussen op de klant aan de balie en op de monteur.” Deze aanpak is door dealer en voor dealers; er is alleen een specialisatie aangebracht op business-to-businessactiviteiten. Zo ontstaat er een centrale organisatie met decentrale resultaten.

Plus tien automerken

Nadat de 21 eigen merkdealers dit idee hadden geaccepteerd, wilden dealers van andere merken ook meedoen. Met de importeurs van die merken heeft SternParts partnerschappen opgezet, zodat nu vanuit één locatie schadedelen van 32 automerken worden geleverd. Wim Lücken: “Vandaag bestellen is morgenochtend geleverd. We hebben in heel Nederland, met uitzondering van een paar grijze gebieden, ook een tweede en derde levering.” SternParts heeft inmiddels een eigen verkooporganisatie en eigen accountmanagers, die maar liefst 32 automerken in hun tas hebben. Als backoffice heeft iedere specialist twee of drie merken onder zijn beheer. De specialisten zijn dus helemaal thuis in hun merk en je kunt ze rustig bellen, want ze worden niet gestoord door klanten aan de balie.

Grote mijlpaal

SternParts heeft in de afgelopen weken een pand van vijfduizend vierkante meter in het Westelijk Havengebied van Amsterdam betrokken. Het is een mijlpaal. De logistiek is ideaal (ruime laaddocks, goed bereikbaar) en er zal ook een eigen voorraad worden aangehouden. Visser: “We kunnen in veel gevallen de logistiek naar de eigen dealer daardoor overslaan en direct leveren. Dat maakt dat we de dienstverlening van de derde levering op de dag kunnen verbeteren.” In januari zal SternParts de locatie officieel openen.

Foto: Robin Britstra