De industriële revolutie van Denso: versneld naar nul emissie en nul slachtoffers

Toeleverancier Denso gaat fors aan de slag met de doelstellingen rond de thema’s milieu en veiligheid. De voortekenen waren er al. Als met Japanse bescheidenheid naar eigen zeggen ‘op een na grootste toeleverancier van de auto-industrie’ nam de mondiale gigant in september al een spraakmakende stap. Voor het eerst gaven ze ‘duurzaamheidobligaties uit’. De inkomsten worden teruggeploegd om uitzonderlijk ambitieuze doelen te bereiken.

Daarvoor wordt 3,8 miljard ofwel 10 procent van hun inkomsten geïnvesteerd in R&D en de uitwerking en realisatie van de gevonden oplossingen. Duidelijk minder bescheiden is hun stelling dat Denso vastbesloten is om het mobiliteitslandschap ingrijpend te veranderen. Hun plannen daarnaartoe voeren over twee sporen. Met project ‘Green’ werkt Denso als industrie in het jaar 2035 naar nul emissie. Onder de noemer ‘Peace of mind’ mikt de industriegigant in datzelfde jaar op die andere heilige graal in de autowereld en brede maatschappij: nul slachtoffers in het verkeer.

Of dat realistisch is, moet de tijd uitwijzen, maar ze leggen de lat in elk geval aanmerkelijk hoger dan de rest van de wereld. Dat vergt – weten ze zelf kennelijk goed – grote stappen in innovatie en de ontwikkeling van compleet nieuwe generaties technologie. Van gebruikte grondstoffen en hernieuwbare energie, via de fabricage tot de producten zelf. Maar bijvoorbeeld ook een nieuwe aanpak met nieuwe systemen achter mobiliteit als dienst. Saillant detail: daarvoor ontwikkelen ze ook voorstellen voor de bijbehorende nieuwe vervoersconcepten.

Hoe dan?

Tijdens een persevent met de Europese CEO Yasushi Mukai en de Europese engineering en R&D-topmannen Masashi Kiyono en Matteo Biglia gaf Denso een intrigerend inkijkje in de aanpak en technologie die daarbij in beeld komt. In de komende uitgave van AM duiken we daar dieper in.

De Japanse en Europese specialisten gaan in elk geval geen uitdaging uit de weg. Hoe realistisch de ambities zijn moet de tijd uitwijzen, maar intrigerend klinken ze zeker. Zo ziet Denso een grote rol voor ultralichte elektrisch passagiersvliegtuigen. Met een testfase in 2022 zijn die dichterbij dan je denkt. Ook elektrische ‘bezorgdrones’ komen in beeld. De opgedane kennis kan worden terugvertaald naar lichtgewicht constructies en – energieopslag in scooters, auto’s en trucks.

Veelbelovend is ook hun plan om bij fabricage uitgestoten CO2 te vangen en via een synthesetechniek om te vormen naar methaan als energiedrager. In hun Anjo-fabriek wordt het al in de praktijk getest en – opvallend – ze zien veel bredere andere toepassingen.

Bij het tweede spoor ‘Peace of mind’ ontwikkelingen wordt gesproken over volgende generaties assistentie-, communicatie- en autonoom rijden systemen. Daarnaast – om er nog maar een uit te pikken – komt er over niet al te lang een geëvolueerd aircosysteem dat ultrafijne deeltjes vangt en (belangwekkender) ook zwevende virusdeeltjes in de lucht onschadelijk maakt.

Binnenkort in Automobiel Management nummer 11 (eind november) een diepere duik in Denso’s industriële revolutie, die in Europa vanuit het regionaal hoofdkwartier in Amsterdam wordt aangestuurd.

De industriële revolutie van Denso: versneld naar nul emissie en nul slachtoffers - Automobielmanagement.nl

De industriële revolutie van Denso: versneld naar nul emissie en nul slachtoffers

Toeleverancier Denso gaat fors aan de slag met de doelstellingen rond de thema’s milieu en veiligheid. De voortekenen waren er al. Als met Japanse bescheidenheid naar eigen zeggen ‘op een na grootste toeleverancier van de auto-industrie’ nam de mondiale gigant in september al een spraakmakende stap. Voor het eerst gaven ze ‘duurzaamheidobligaties uit’. De inkomsten worden teruggeploegd om uitzonderlijk ambitieuze doelen te bereiken.

Daarvoor wordt 3,8 miljard ofwel 10 procent van hun inkomsten geïnvesteerd in R&D en de uitwerking en realisatie van de gevonden oplossingen. Duidelijk minder bescheiden is hun stelling dat Denso vastbesloten is om het mobiliteitslandschap ingrijpend te veranderen. Hun plannen daarnaartoe voeren over twee sporen. Met project ‘Green’ werkt Denso als industrie in het jaar 2035 naar nul emissie. Onder de noemer ‘Peace of mind’ mikt de industriegigant in datzelfde jaar op die andere heilige graal in de autowereld en brede maatschappij: nul slachtoffers in het verkeer.

Of dat realistisch is, moet de tijd uitwijzen, maar ze leggen de lat in elk geval aanmerkelijk hoger dan de rest van de wereld. Dat vergt – weten ze zelf kennelijk goed – grote stappen in innovatie en de ontwikkeling van compleet nieuwe generaties technologie. Van gebruikte grondstoffen en hernieuwbare energie, via de fabricage tot de producten zelf. Maar bijvoorbeeld ook een nieuwe aanpak met nieuwe systemen achter mobiliteit als dienst. Saillant detail: daarvoor ontwikkelen ze ook voorstellen voor de bijbehorende nieuwe vervoersconcepten.

Hoe dan?

Tijdens een persevent met de Europese CEO Yasushi Mukai en de Europese engineering en R&D-topmannen Masashi Kiyono en Matteo Biglia gaf Denso een intrigerend inkijkje in de aanpak en technologie die daarbij in beeld komt. In de komende uitgave van AM duiken we daar dieper in.

De Japanse en Europese specialisten gaan in elk geval geen uitdaging uit de weg. Hoe realistisch de ambities zijn moet de tijd uitwijzen, maar intrigerend klinken ze zeker. Zo ziet Denso een grote rol voor ultralichte elektrisch passagiersvliegtuigen. Met een testfase in 2022 zijn die dichterbij dan je denkt. Ook elektrische ‘bezorgdrones’ komen in beeld. De opgedane kennis kan worden terugvertaald naar lichtgewicht constructies en – energieopslag in scooters, auto’s en trucks.

Veelbelovend is ook hun plan om bij fabricage uitgestoten CO2 te vangen en via een synthesetechniek om te vormen naar methaan als energiedrager. In hun Anjo-fabriek wordt het al in de praktijk getest en – opvallend – ze zien veel bredere andere toepassingen.

Bij het tweede spoor ‘Peace of mind’ ontwikkelingen wordt gesproken over volgende generaties assistentie-, communicatie- en autonoom rijden systemen. Daarnaast – om er nog maar een uit te pikken – komt er over niet al te lang een geëvolueerd aircosysteem dat ultrafijne deeltjes vangt en (belangwekkender) ook zwevende virusdeeltjes in de lucht onschadelijk maakt.

Binnenkort in Automobiel Management nummer 11 (eind november) een diepere duik in Denso’s industriële revolutie, die in Europa vanuit het regionaal hoofdkwartier in Amsterdam wordt aangestuurd.