Audi-importeur Pon’s Automobielhandel reikt deze prijs elk jaar uit. Om de titel Audi Dealer van het Jaar in de wacht te slepen, moet een officiële Audi-vertegenwoordiging in alle opzichten bovengemiddeld hoge scores behalen. Tjeerdsma in Winschoten valt op door de goede verkoopcijfers en een zeer hoge mate van klanttevredenheid, zegt Pon.

Een andere belangrijke factor is het voldoen aan de strenge eisen die Audi aan een dealerbedrijf stelt. Ook op dat punt scoorde Tjeerdsma bijzonder goed. De klanttevredenheid op het gebied van sales én after sales wordt continu gevolgd door onderzoeksbureau TNS/Nipo. Klanten van alle Nederlandse Audi-dealers worden daarbij ondervraagd, met name over zaken die cruciaal zijn voor de beleving van  het serviceniveau, zoals de staat van een nieuwe  auto bij aflevering en het feit of de klant na die aflevering is nagebeld. Een andere essentiële factor is het adequaat verhelpen van storingen: voor maximale klanttevredenheid is het van belang dat een mankement in één keer én goed wordt verholpen.

Op basis van de uitkomsten stelt TNS/Nipo voor elke Audi-dealer een klanttevredenheidsrapport op en daar komt automatisch een landelijke rangschikking uit naar voren. Behalve Tjeerdsma waren er nog drie Audi-dealers die zeer goed scoorden: Autohaas in Apeldoorn, AutoArena in Venlo en Audi Centrum Doetinchem. Deze bedrijven mogen het predicaat Audi Excellent Dealer dragen.