Veel van deze dealers zullen deelnemen aan een uitgebreid programma voor het opwaarderen van de faciliteiten. Ruim driehonderd van dergelijke ‘updates’ zijn al afgerond en ongeveer duizend projecten zijn gepland tot het eind van dit jaar. Hierbij moeten de dealers hun showroom/werkplaats in overeenstemming brengen met de nieuwe richtlijnen voor het betreffende merk. Belangrijk onderdeel is het installeren van klantvriendelijke functies, zoals werkruimtes met telefoons, aansluitingen voor laptops, wifi en een café. Ter ondersteuning installeert GM bij de dealers nieuwe merkzuilen.

Hoewel GM’s nieuwe dealernetwerk een kwart procent kleiner is geworden, blijft het ‘t grootste van het land. Tijdens de herstructurering van vorig jaar bood GM aan ruim tweeduizend dealers een soort beëindigingsovereenkomst aan per 31 oktober 2010. Onder de geldende wettelijke bepalingen die in december 2009 zijn gedeponeerd, hebben twaalfhonderd van hen een arbitrageaanvraag gedeponeerd bij de American Arbitration Association om te proberen hun dealercontract hersteld te krijgen. Maar slechts 62 van deze zaken zijn toegewezen.

In juni vorig jaar had GM iets meer dan zesduizend dealers, die acht merken verkochten. De nieuwe dealerorganisatie is met 4,5 duizend dealers een stuk eenvoudiger en kent nog maar vier merken.