Opvallend is verder dat de dealers van Opel, Volkswagen en Audi helemaal onderaan staan op de lijst van dealertevredenheid. Over het algemeen is het zo dat de dealers van de kleinere bijzondere merken (Subaru, Lexus, Saab) hoger scoren dan de volumemerken. Maar Toyota, toch ook een volumemerk, doet het heel goed met een tweede plaats.

De Japanse automerken zetten met twaalf van de 25 hoogst scorende modellen nog steeds de toon als het gaat om algehele tevredenheid. Maar de hoogste totaalscore is voor het merk Mini, gevolgd door Honda, Lexus en Subaru. Ook is er deze keer een prijs voor de beste dealerorganisatie. De dealers van Subaru blijken de meest tevreden klanten te hebben. Naaste concurrenten zijn de dealers van Lexus, Toyota, Volvo en Honda. Van de Europese merken manifesteren vooral Volvo en Mercedes-Benz zich goed, zowel op modellen- als op dealerniveau.

De AutoWeek Tevredenheids Trofee viert dit jaar zijn tienjarig bestaan. Opvallend in al die jaren is dat de verschillen tussen het hoogst en het laagst scorende model steeds kleiner worden. Goos Eilander, directeur van het uitvoerende marktonderzoeksbureau Trendbox, verklaart dat als volgt: "Het is wel vaker gezegd: er zijn geen slechte auto’s meer. In termen van ons onderzoek vertaald: er zijn eigenlijk geen auto’s meer waar de berijders echt ontevreden over zijn." De betrokkenheid van de lezers van AutoWeek bij dit onderzoek is altijd groot. Jaarlijks vullen duizenden automobilisten de uitgebreide vragenlijst via internet in, in de tien jaar nu ruim 175 duizend lezers in totaal. Normaal gaat het om auto’s van de twee voorgaande bouwjaren, maar voor deze jubileumuitgave zijn ook eigenaren van auto’s uit 2001 t/m 2007 voor deelname uitgenodigd. De resultaten van beide groepen werden apart verwerkt.

Hieronder de uitslag van auto’s van de bouwjaren 2008 en 2009. De volledige uitslag is te lezen in AutoWeek nummer 42 en 43, die respectievelijk vanaf woensdag 20 oktober en woensdag 27 oktober in de winkel liggen. De uitslag is binnenkort ook beschikbaar via Autoweek.nl 
 

Categorie: mini/compact
1. Honda Jazz 
2. Honda Insight 
3. Daihatsu Cuore 

Categorie: compacte middenklasse
1. Mini One/Cooper 
2. Toyota Prius 
3. BMW 1-serie 

Categorie: middenklasse
1. Honda Accord 
2. Mercedes-Benz C-klasse 
3. BMW 3-serie 

Categorie: executive
1. BMW 5-serie 
2. Volvo V70/XC70 
3. Mercedes-Benz E-klasse 

Categorie: MPV
1. Peugeot 3008 
2. Ford S-Max 
3. Toyota Verso 

Categorie: SUV
1. Honda CR-V 
2. Mitsubishi Outlander 
3. Nissan Qashqai 

Over-all klassement
1.   Honda Jazz
2.   Honda Insight 
3.   Honda CR-V

 

 

Merken- en dealeruitslag 2010

 

 

merken

 

 

 

dealers

 

 

 

indexscore

 

 

 

score

1

Mini

104,7

 

1

Subaru

75

2

Honda

103,8

 

2

Lexus

73

3

Lexus

103,3

 

2

Toyota

73

3

Subaru

103,3

 

2

Volvo

73

5

Mercedes-Benz

103,1

 

2

Honda

73

5

Toyota

103,1

 

6

Mercedes-Benz

72

5

BMW

103,1

 

6

Saab

72

8

Mazda

102,8

 

8

Suzuki

71

9

Lancia

101,4

 

9

Skoda

70

10

Volvo

101,3

 

9

Daihatsu

70

11

Mitsubishi

100,8

 

9

Mazda

70

12

Audi

100,7

 

12

BMW

69

12

Daihatsu

100,7

 

13

Mitsubishi

68

14

Dacia

100,3

 

14

Hyundai

67

15

Fiat

100,1

 

14

Fiat

67

16

Skoda

99,9

 

14

Mini

67

17

Renault

99,4

 

17

Peugeot

66

18

Nissan

99,2

 

17

Alfa Romeo

66

19

Saab

99,1

 

17

Renault

66

20

Volkswagen

98,9

 

17

Seat

66

21

Hyundai

98,8

 

21

Nissan

65

22

Seat

98,7

 

22

Citroen

63

22

Suzuki

98,7

 

22

Ford

63

24

Ford

98,3

 

24

Kia

62

25

Peugeot

98,0

 

24

Dacia

62

25

Alfa Romeo

98,0

 

26

Opel

60

27

Citroën

97,4

 

26

Volkswagen

60

28

Kia

95,0

 

28

Audi

59

28

Opel

95,0

 

29

Lancia

57

 

 

 

 

 

Gemiddeld

67

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding