Tros Radar laakt dealers vanwege ondoorzichtige autofinanciering (vervolg)

Veel automerken stunten met voordeelaanbiedigen, bijvoorbeeld je auto afbetalen in 36 maandelijkse termijnen tegen nul procent rente. Of twee jaar uitgestelde betaling voor de helft van het aankoopbedrag tegen nul procent rente. Het lijkt mooi, maar er zitten adders onder het gras.

Want wie een of twee keer zijn maandelijkse termijn niet kan voldoen, moet wellicht zijn auto tegen de dagwaarde inleveren. Of een nieuwe lening tegen een veel hoger percentage – al snel 8,9 procent, soms zelf bijna twaalf procent – accepteren.

Zomaar twee voorbeelden uit de Tros Radar-uitzending over ‘schimmige autofinancieringen’ van maandagavond. Autodealers krijgen provisie op de verkoop van financieringen. Het is voor hun vaak een flinke bijverdienste, stelt Tros Radar. Niet iedere dealer is open over het feit dat hij provisie krijgt. Omdat hij leningen mag verstrekken is de autodealer ook financieel tussenpersoon. Verstrekt een tussenpersoon een lening, dan is hij verplicht de provisie te vermelden. Maar deze verplichting geldt alleen voor complexe financiële producten en niet voor zogeheten consumptief krediet. En een autolening is een consumptief krediet.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis vindt dit onjuist en niet in het belang van de consument: "Veel consumptieve kredieten zijn zo ingewikkeld en ondoorzichtig dat de consument ze niet snapt." GroenLinks wil daarom dat voor consumptieve kredieten dezelfde regels gaan gelden als voor complexe financiële producten.

Reacties

Alle financieringen worden nu ten onrechte op een grote hoop gegooit.Tuurlijk op 11,9 % rente is er een aardige provisie te verdienen,MAAR op de meeste akties rentes bv 6,9% zit praktisch niets.Ja mogen we voor de mooeite als dealer wat overhouden ??er zit behoorlijke tijd in om alles te regelen. Bij 0% financieringen zit er vaak een behoorlijke bijdrage of inhouding van bonus in. dus dit kost de dealer geld.Als de klant afziet van zo’n 0% kan hij/zij dit als extra inruil/korting krijgen.Graag want dan hebben we t extra werk vd fin niet. Maar ik blijf zeggen dat Radar op een aantal punten geen juiste info verstrekt heeft een voorbarige conclusies heeft getrokken.

Geplaatst door: van t grote erf op

Verkies onwetendheid als kennis tot het tot ellende lijdt
We zien iemand die een mening over alles heeft en verstand van niets.We zien kortom onszelf, waar wij werkelijk niet genoeg van kunnen krijgen, is onszelf.

Geplaatst door: George Veenstra op

Tja, raar hè, als je de discipline niet hebt om de maandelijkse termijn apart te zetten, en daardoor aan het eind van de rit niet meer aan je verplichtingen kunt voldoen, in dat geval het voertuig teruggevorderd wordt. Mensen moeten zich van tevoren goed realiseren welke consequenties het aangaan van leningen en afbetalingen met zich meebrengen. Geldt ook als je bij Wehkamp koopt hoor, en in termijnen wilt betalen !.

Geplaatst door: José op
Tros Radar laakt dealers vanwege ondoorzichtige autofinanciering (vervolg) - Automobielmanagement.nl

Tros Radar laakt dealers vanwege ondoorzichtige autofinanciering (vervolg)

Veel automerken stunten met voordeelaanbiedigen, bijvoorbeeld je auto afbetalen in 36 maandelijkse termijnen tegen nul procent rente. Of twee jaar uitgestelde betaling voor de helft van het aankoopbedrag tegen nul procent rente. Het lijkt mooi, maar er zitten adders onder het gras.

Want wie een of twee keer zijn maandelijkse termijn niet kan voldoen, moet wellicht zijn auto tegen de dagwaarde inleveren. Of een nieuwe lening tegen een veel hoger percentage – al snel 8,9 procent, soms zelf bijna twaalf procent – accepteren.

Zomaar twee voorbeelden uit de Tros Radar-uitzending over ‘schimmige autofinancieringen’ van maandagavond. Autodealers krijgen provisie op de verkoop van financieringen. Het is voor hun vaak een flinke bijverdienste, stelt Tros Radar. Niet iedere dealer is open over het feit dat hij provisie krijgt. Omdat hij leningen mag verstrekken is de autodealer ook financieel tussenpersoon. Verstrekt een tussenpersoon een lening, dan is hij verplicht de provisie te vermelden. Maar deze verplichting geldt alleen voor complexe financiële producten en niet voor zogeheten consumptief krediet. En een autolening is een consumptief krediet.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis vindt dit onjuist en niet in het belang van de consument: "Veel consumptieve kredieten zijn zo ingewikkeld en ondoorzichtig dat de consument ze niet snapt." GroenLinks wil daarom dat voor consumptieve kredieten dezelfde regels gaan gelden als voor complexe financiële producten.

Reacties

Alle financieringen worden nu ten onrechte op een grote hoop gegooit.Tuurlijk op 11,9 % rente is er een aardige provisie te verdienen,MAAR op de meeste akties rentes bv 6,9% zit praktisch niets.Ja mogen we voor de mooeite als dealer wat overhouden ??er zit behoorlijke tijd in om alles te regelen. Bij 0% financieringen zit er vaak een behoorlijke bijdrage of inhouding van bonus in. dus dit kost de dealer geld.Als de klant afziet van zo’n 0% kan hij/zij dit als extra inruil/korting krijgen.Graag want dan hebben we t extra werk vd fin niet. Maar ik blijf zeggen dat Radar op een aantal punten geen juiste info verstrekt heeft een voorbarige conclusies heeft getrokken.

Geplaatst door: van t grote erf op

Verkies onwetendheid als kennis tot het tot ellende lijdt
We zien iemand die een mening over alles heeft en verstand van niets.We zien kortom onszelf, waar wij werkelijk niet genoeg van kunnen krijgen, is onszelf.

Geplaatst door: George Veenstra op

Tja, raar hè, als je de discipline niet hebt om de maandelijkse termijn apart te zetten, en daardoor aan het eind van de rit niet meer aan je verplichtingen kunt voldoen, in dat geval het voertuig teruggevorderd wordt. Mensen moeten zich van tevoren goed realiseren welke consequenties het aangaan van leningen en afbetalingen met zich meebrengen. Geldt ook als je bij Wehkamp koopt hoor, en in termijnen wilt betalen !.

Geplaatst door: José op