Want wie een of twee keer zijn maandelijkse termijn niet kan voldoen, moet wellicht zijn auto tegen de dagwaarde inleveren. Of een nieuwe lening tegen een veel hoger percentage – al snel 8,9 procent, soms zelf bijna twaalf procent – accepteren.

Zomaar twee voorbeelden uit de Tros Radar-uitzending over ‘schimmige autofinancieringen’ van maandagavond. Autodealers krijgen provisie op de verkoop van financieringen. Het is voor hun vaak een flinke bijverdienste, stelt Tros Radar. Niet iedere dealer is open over het feit dat hij provisie krijgt. Omdat hij leningen mag verstrekken is de autodealer ook financieel tussenpersoon. Verstrekt een tussenpersoon een lening, dan is hij verplicht de provisie te vermelden. Maar deze verplichting geldt alleen voor complexe financiële producten en niet voor zogeheten consumptief krediet. En een autolening is een consumptief krediet.

GroenLinks Tweede Kamerlid Bruno Braakhuis vindt dit onjuist en niet in het belang van de consument: "Veel consumptieve kredieten zijn zo ingewikkeld en ondoorzichtig dat de consument ze niet snapt." GroenLinks wil daarom dat voor consumptieve kredieten dezelfde regels gaan gelden als voor complexe financiële producten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding