Zo’n vijfduizend dealers uit ruim honderd landen kregen het nieuws te horen tijdens het grootste dealerevent van Skoda van de afgelopen twintig jaar. Verder zagen de gasten voor het eerst de nieuwe huisstijl. Deze debuteert voor het publiek op de Autosalon van Genève.

De voorbereidingen van het event hebben zes maanden geduurd. In totaal waren er 2,5 duizend in- en externe medewerkers bij betrokken. Het congresmotto was ‘The New Power of Skoda’, wat inhoudt dat het merk de komende jaren met name in Europa, China, India en Rusland sterk wil groeien. Bestuursvoorzitter Winfried Vahland van Skoda legde de vijfduizenden gasten uit waarom ze in Praag waren uitgenodigd. "Vandaag beginnen we samen aan een nieuw hoofdstuk in de historie van Skoda. We richten ons op een nieuw doel, namelijk in 2018 tenminste twee keer zoveel auto’s verkopen als nu." De topman legde uit dat nieuwe modellen en ‘de steun van de Volkswagen Groep’ belangrijk zijn voor de voorgenomen groei. "De belangrijkste investeringen zijn al gedaan of staan in de planning. We werken hard aan nieuwe modellen om ons gamma te verbreden en te verdiepen."Nederland loopt vooruit op de groeiambities van Skoda want hier verdubbelden de Skoda-verkopen in 2010 al.
De negatieve effecten van de economische en financiële crises in 2008 en 2009 zijn grotendeels achter de rug. Skoda is sterk gebleken en behoort tot de winnaars, vindt Vahland, die wees op de aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding van het Tsjechische merk. "Onze modellen blijven simply clever. Ze zijn slim ontworpen, rekening houdend met de menselijke maat. We zullen hier consistent aan vasthouden en aantrekkelijke, eerlijke auto’s bouwen die waar voor hun geld bieden en aan hoge kwaliteitseisen voldoen. Al deze kenmerken vormen de leidraad bij het uitbreiden van het modellengamma."

De dealers kregen ook een presentatie te zien van de nieuwe huisstijl. Dit nieuwe corporate design debuteert officieel tijdens de salon van Genève. Met de nieuwe uitstraling benadrukt het automerk ook visueel zijn kracht en groeipotentie. Jürgen Stackmann (verkoop en marketing) legt de gedachten erachter uit. "New Power of Skoda slaat ook op het nieuwe corporate design. Er komt een nieuw logo, een nieuw lettertype en het design van de dealerpanden wordt anders." Volgens importeur Pon is er voor de Nederlandse dealers voorlopig wat dat betreft niks aan de hand. Woordvoerder De Wilde: "De Nederlandse dealers zien er over het algemeen al heel goed uit. Maar er komt een nieuw showroomconcept voor de binnenkant en dat zal ook gelden voor Nederlandse dealers. En het logo wordt vernieuwd, de huiskleuren worden moderner."