Dat blijkt uit de branchebarometer die Bovag Autodealers elk kwartaal opstelt in samenwerking met ASE/Demac. Het benodigde dealerrendement van tenminste 2,0 procent is echter nog niet bereikt en de slechte jaren 2008 en 2009 zijn ook zeker nog niet gecompenseerd. Met name op het gebied van aftersales en occasionverkoop scoorden de dealers beter in 2010, dan in het rampjaar 2009. Het effect van de stijgende nieuwverkoop op het rendement was betrekkelijk klein.

 

De aftersales draaide goed omdat veel consumenten de aanschaf van een nieuwe auto uitstelden. Dat leverde extra omzet in de dealerwerkplaats op: klanten reden wat langer door met de auto en kozen dus voor een extra onderhoudsbeurt of reparatie. Het aantal gefactureerde uren per monteur steeg dan ook van 1.407 naar 1.452. Bovag Autodealers verwacht niet dat die plus in de werkplaats in 2011 zal doorzetten omdat de nieuwverkoop en vervangingsvraag weer stijgen – dat begon al langzaam in 2010 en zet nu fors door in 2011. Maar het gaat vooral om modellen in het A- en B-segment, traditiegetrouw auto’s die minder kilometers rijden en zich dus minder vaak in de werkplaats melden voor reparatie en onderhoud.

 

De stijging van het rendement in de occasionverkoop is onder meer toe te schrijven aan het verkleinen van de voorraden, bijkopen en het meer afwaarderen in 2009 en bijbehorende lagere financieringskosten. Kijkt men naar nieuwverkopen in 2010, dan stegen de aantallen weer, maar dat kwam voornamelijk op conto van de kleinere modellen, waarop de marges laag zijn. Anno 2011 blijven de aantallen stijgen maar ook nu zijn het vooral de kleintjes die de verkoopranglijst domineren. Autodealers hebben dus veel meer verkoopvolume nodig om dezelfde bruto winst op de verkoop van nieuwe auto’s te behalen.

 

Voorzitter Eric Tak van Bovag Autodealers: "Vorig jaar was er sprake van extra premies vanuit de importeurs, bedoeld om hun marktaandeel op peil te houden. Maar die zijn niet structureel van aard. We moeten ons dus niet rijk rekenen. In die zin was 2010 een bijzonder jaar, dat met geen enkel ander jaar is te vergelijken. We zien nu alweer dat importeurs en dealers in oude gewoontes vervallen. Importeurs stoppen dealers vol met nieuwe auto’s – tienduizend registraties op de laatste dag van maart! – met alle gevolgen van dien voor de statijden en financieringskosten. En dealers gaan van de weeromstuit het inkoopbeleid van inruilers aanpassen om die nieuwe auto’s maar te kunnen afzetten. Dat is goed voor de consument, maar heeft negatieve gevolgen op het rendement op de afdeling occasions. We worden dus niet heel veel beter van de stijging van de nieuwverkopen. En we blijven – ook de komende jaren – nog te ver verwijderd van het benodigde gemiddelde dealerrendement van twee procent."