Nu zijn er twaalf verkoopvestigingen maar dit aantal moet groeien naar veertig showrooms. Doel is om de verkopen zo op te schroeven van afgerond duizend stuks dit jaar naar twintigduizend eenheden in 2017. De afzetdoelstelling maakt onderdeel uit van de mondiale expansie die Ghosn met Infiniti voor ogen heeft. Over zes jaar moeten de mondiale verkopen uitkomen op meer dan een half miljoen auto’s. Ter vergelijking: vorig jaar verkocht Infiniti wereldwijd afgerond 120 duizend auto’s. De nadruk voor de expansie ligt op de Verenigde Staten en China, maar ook voor Europa is een rol weggelegd. In 2010 verkocht Infiniti in onze marktregio 4,5 duizen auto’s. Dit jaar denkt Ghosn in Europa uit te komen op een aantal tussen de zeven- en achtduizend stuks. Infiniti put vertrouwen uit het feit dat recent de nieuwe M-reeks is geïntroduceerd, die inmiddels ook in hybride uitvoering besteld kan worden. Verder Bovendien verwacht Infiniti meer vraag vanuit Rusland. Aan het einde van het jaar moeten in dat land (samen met Oekraïne) twintig dealers actief zijn. In de nabije toekomst kunnen we ook Infiniti modellen met een compacte/zuinige viercilinder dieselmotor van Mercedes-Benz verwachten. Dat moet in West-Europa een slok op een borrel schelen. In Nederland is de vraag naar de Japanse modellen beperkt en zit het merk niet in de lift. In de eerste zeven maanden van 2010 werden 36 auto’s te naam gesteld. Het aantal kentekenregistraties ligt nu in dezelfde periode op 33. Analisten zijn dan ook sceptisch over de verkoopdoelstelling van Ghosn. Zij wijzen er op dat Lexus tot nu toe ook niet erg succesvol is. Bovendien is het zeer de vraag of de investeringen die in extra showrooms gedaan gaat worden ooit terugverdiend zal kunnen worden. (autointernationaal.nl)

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding