ING-bank: 2013 jaar van waarheid voor autodealer

Na een forse daling in volume dit jaar zal de automotive sector ook volgend jaar rekening moeten houden met lagere verkoopaantallen. En net als Aumacon denkt de bank dat 2013 een cruciaal jaar wordt. De ontwikkeling vraagt om afgeslankte low-cost verkoopnetwerken maar de autobranche blijft vooralsnog hangen in oude bedrijfsmodellen, vindt ING Economisch Bureau.

Al eerder publiceerde deze website de voorspelling op dit vlak van het bureau Aumacon. Zowel de particuliere als zakelijke markt bezuinigt structureel op nieuwe auto’s en voor heel 2012 verwacht ING Economisch Bureau dat de markt voor nieuwe personenauto’s uitkomt op 485 duizend registraties. Zeker de terugval van de particuliere markt zou zorgelijk zijn, volgens de bank. Ook in de zakelijke markt wordt flink bezuinigd en wordt de autokeuze steeds meer bepaald door ratio en een lage bijtelling in plaats van door emotie. De aanscherping van belastingregels per 1 juli 2012 zorgde er echter wel voor dat veel zakelijke rijders dit jaar nog een nieuwe auto bestelden, waardoor de val van de markt werd beperkt. Maar deze stimulans zal volgend jaar afwezig zijn met als gevolg een verdere daling van het aantal registraties tot 450 duizend.

Na 2013 zal het gaspedaal hopelijk weer enigszins ingetrapt worden, verwacht ING. De bank denkt dat 2014 een overgangsjaar wordt met een licht stijgend volume (475 duizend). Daarmee wordt wel de ommekeer ingezet want in 2015 wordt verdere groei verwacht tot 515 duizend eenheden. Het feit dat de zakelijke markt in 2011 op volle toeren draaide kan vier jaar later (in 2015 dus), door afloop van leasecontracten, een belangrijke stimulans bieden. 

Hoewel de raming op middellange termijn hoop biedt, krijgen dealers het komend jaar nog te maken met verdere krimp en het rendement zal daarom sterk onder druk blijven staan. Dit wordt mede veroorzaak doordat in het verleden kansen tot herstructurering van verkoopnetwerken onvoldoende zijn aangegrepen. Zonder koerswijziging dreigt de branche rechtstreeks op rode cijfers aan te koersen.

Fabrikanten en importeurs kunnen een belangrijke rol spelen door meer ambitie te tonen in het herstructureren van hun netwerk, aldus de bank. Bovendien zou de huidige economische omgeving vragen om dealer standards  die meer gericht zijn op efficiënte, low-cost en duurzame bedrijfsvoering. Men ziet ook mogelijkheden in betere benutting van de ‘kennisfunctie’ van dealers en importeurs door in planning en voorraadbeheer strakker te sturen op cijfers. ING weet nog een oplossing, die overigens al eerder voorbij kwam: dealers kunnen hun ondernemerschap beter benutten door kansen in (universele) aftersales en occasionactiviteiten aan te grijpen.

 

 

ING-bank: 2013 jaar van waarheid voor autodealer - Automobielmanagement.nl

ING-bank: 2013 jaar van waarheid voor autodealer

Na een forse daling in volume dit jaar zal de automotive sector ook volgend jaar rekening moeten houden met lagere verkoopaantallen. En net als Aumacon denkt de bank dat 2013 een cruciaal jaar wordt. De ontwikkeling vraagt om afgeslankte low-cost verkoopnetwerken maar de autobranche blijft vooralsnog hangen in oude bedrijfsmodellen, vindt ING Economisch Bureau.

Al eerder publiceerde deze website de voorspelling op dit vlak van het bureau Aumacon. Zowel de particuliere als zakelijke markt bezuinigt structureel op nieuwe auto’s en voor heel 2012 verwacht ING Economisch Bureau dat de markt voor nieuwe personenauto’s uitkomt op 485 duizend registraties. Zeker de terugval van de particuliere markt zou zorgelijk zijn, volgens de bank. Ook in de zakelijke markt wordt flink bezuinigd en wordt de autokeuze steeds meer bepaald door ratio en een lage bijtelling in plaats van door emotie. De aanscherping van belastingregels per 1 juli 2012 zorgde er echter wel voor dat veel zakelijke rijders dit jaar nog een nieuwe auto bestelden, waardoor de val van de markt werd beperkt. Maar deze stimulans zal volgend jaar afwezig zijn met als gevolg een verdere daling van het aantal registraties tot 450 duizend.

Na 2013 zal het gaspedaal hopelijk weer enigszins ingetrapt worden, verwacht ING. De bank denkt dat 2014 een overgangsjaar wordt met een licht stijgend volume (475 duizend). Daarmee wordt wel de ommekeer ingezet want in 2015 wordt verdere groei verwacht tot 515 duizend eenheden. Het feit dat de zakelijke markt in 2011 op volle toeren draaide kan vier jaar later (in 2015 dus), door afloop van leasecontracten, een belangrijke stimulans bieden. 

Hoewel de raming op middellange termijn hoop biedt, krijgen dealers het komend jaar nog te maken met verdere krimp en het rendement zal daarom sterk onder druk blijven staan. Dit wordt mede veroorzaak doordat in het verleden kansen tot herstructurering van verkoopnetwerken onvoldoende zijn aangegrepen. Zonder koerswijziging dreigt de branche rechtstreeks op rode cijfers aan te koersen.

Fabrikanten en importeurs kunnen een belangrijke rol spelen door meer ambitie te tonen in het herstructureren van hun netwerk, aldus de bank. Bovendien zou de huidige economische omgeving vragen om dealer standards  die meer gericht zijn op efficiënte, low-cost en duurzame bedrijfsvoering. Men ziet ook mogelijkheden in betere benutting van de ‘kennisfunctie’ van dealers en importeurs door in planning en voorraadbeheer strakker te sturen op cijfers. ING weet nog een oplossing, die overigens al eerder voorbij kwam: dealers kunnen hun ondernemerschap beter benutten door kansen in (universele) aftersales en occasionactiviteiten aan te grijpen.