De groei blijkt uit de jongste uitgave van het DSN Dealerholding Top-50 onderzoek, dat in 2004 het levenslicht zag. Editie 2012-2013 (te bestellen via www.dealersupportnet.nl) meldt dat ook de winstgevendheid van deze holdings op peil is gebleven.

De groei in marktaandeel van ruim zestien procent die de megadealers in negen jaar tijd bereikten en hun huidige dominante positie doet geen enkele ander Europees land hen na. Uit internationaal onderzoek van Autobiz/Aumacon blijkt dat de Top-50 holdings in andere Europese landen tussen 17 en 38 procent van hun nationale markt in handen hebben. 

De groei van de grote autodealers in Nederland heeft een aantal oorzaken:

– Nederland is een relatief kleine markt, waardoor clustervorming sneller dan elders een factor van belang wordt;

– Door hun vroegtijdige groei in financiële zin hebben Nederlandse autoholdings al jaren betere mogelijkheden voor zaken als personeelsreorganisaties en het afstoten van onrendabele vestigingen;

–  Holdings hebben geleerd van het verleden; vrijwel allemaal richten ze zich nu nog maar op een beperkt aantal merken. "De ooit gedroomde autosupermarkt lijkt verder weg dan ooit", aldus Clem Dickmann, directeur van DealerSupportNet. "Wellicht jammer voor de consument, maar voor autobedrijven brengt het naast elkaar voeren van verschillende merken vooral ook veel inefficiëntie met zich mee."  

DealerSupportNet verzamelde van vrijwel alle holdings ook de financiële resultaten. Opvallend daarbij is dat deze in de afgelopen drie jaren – ondanks de moeizame marktomstandigheden – nauwelijks daalden. In 2010 noteerden de 50 grootste dealerholdings gemiddeld nog op een rendement van 1,36 procent (resultaat na belasting, gerelateerd aan de netto-omzet) gevolgd door gemiddeld 1,17 procent in 2011. Vorig jaar daalde het holdinggemiddelde weliswaar naar 0,98 procent, maar dit is gelet op het overall gemiddelde van de Nederlandse autodealers (van slechts 0,08 procent, bron: Bovag) een alleszins goed resultaat. Drie Top-50 holdings doken in 2012 in de rode cijfers. Daaronder overigens ook de nummer één in de lijst, Stern Groep. Overigens wisten de vier holdings die in 2011 nog verlieslatend waren hun resultaat in 2012 naar winst om te buigen.  

plaats

aantallen nieuwverkopen

   

’12

’11

 

2012

2011

%+/-

1

1

Stern Groep

27.967

28.965

-0,4%

2

2

Dealer Groep Pon

22.421

  22.369

+0,2%

3

3

PGA Nederland

17.418

16.634

+4,7%

4

4

Pouw Automotive Groep

13.118

14.085

-6,9%

5

5

Broekhuis Holding

11.065

11.036

+0,2%

6

8

Louwman Retail

9.750

9.426

+3,5%

7

9

Van Mossel Groep

9.166

9.289

-1,3%

8

7

Koops Furness

9.165

10.044

-8,8%

9

6

Bochane Groep

8.451

10.172

-16,9%

10

11

Markeur (Motorhuis)

8.052

8.005

+0,6%

11

10

Riva Holding

7.960

8.411

-5,4%

12

13

Amega Groep

7.287

7.296

-0,1%

13

15

Wensink Automotive

6.588

6.248

+5,4%

14

12

Van Kerkhof & Visscher

6.442

7.405

-13,0%

15

14

Driessen Autogroep

6.295

6.893

-8,7%

16

17

Stam Groep

6.014

5.697

+5,6%

17

18

Autohaag Zeeuw

5.059

5.032

+0,5%

18

Van den Udenhout

4.718

++

19

16

Automotions Groep

4.540

5.744

-21,0%

20

21

Auto Muntstad Groep

4.070

4.024

+1,1%

   

Top-20

196.146

201.670

-2,7%

   

Top-50

279.246

283.270

-1,4%

   

totaal Nederland

 559.112

614.754

-9,1%

   

N.B. alle cijfers betreffen personen- plus bestelauto’s