De drie werkgelegenheidsdagen (24 uur) moeten volgens de cao worden ingepland als het bedrijf niet is staat is de eenmalige uitkering van anderhalf procent van het jaarsalaris uit te keren. Wensink koos voor de vrije dagen en niet voor de uitkering. En daarna bood het bedrijf de medewerkers de mogelijkheid om deze werkgelegenheidsdagen (vrijwillig) niet op te nemen – in het belang van de onderneming. Maar de vakbond zei dat er signalen waren dat Wensink zijn personeel onder druk zette om hen de dagen te laten inleveren. De bond bracht de zaak vervolgens voor de rechter en die heeft nu bepaald dat het niet naleven van de cao niet is toegestaan en leidt tot oneerlijke concurrentie. Als Wensink zich niet aan de cao houdt, krijgt het bedrijf een boete van duizend euro per dag met een maximum van een ton.

Wensink Automotive predendeert ‘geen wondermiddelen’ in huis te hebben maar wel gezond verstand en een nuchtere aanpak. Marketingdirecteur Tako de Jong van Wensink zei in de juni-editie van Automobiel Management dat men in deze tijden van crisis succesvol is door snel te reageren en een duidelijk centrale koers te varen. "Wij repareren het dak als mooi weer is maar dat houdt niet in dat er in deze tijd geen stevige maatregelen worden genomen." Bij Wensink werken ongeveer 750 mensen, waaronder 330 monteurs. Die moeten weleens naar een andere vestiging. De Jong: "Wij hebben een fijnmazig netwerk binnen ons dekkingsgebeid. Zonder de monteurs te veel te belasten, kunnen we ze naar die locaties dirigeren waar ze hard nodig zijn. Die flexibiliteit heeft veel gedwongen ontslagen voorkomen."