CarGarantie: motor, brandstofsysteem en elektronica meest kwetsbaar

Motor, brandstofsysteem en elektrionica leveren bij auto’s de hoogste reparatiekosten op. Dat concludeert specialist CarGarantie uit de meest recente analyse van zijn verzekeringsbestanden.

CarGarantie, specialist op het gebied van verlengde garantie, heeft de resultaten van zijn jaarlijkse doorlichting van verzekeringsbestanden gepubliceerd. De basis van het onderzoek zijn 596 duizend verstreken garanties voor occasions en 327 duizend verlengde garanties voor nieuwe auto’s met een looptijd van 12, 24 en 36 maanden uit 2012 van alle merken en alle modellen.

Nieuwe technologie maakt auto’s beter maar ook complexer en dat leidt tot een verhoogd risico op kosten. Het gemiddelde bedrag is ten opzichte van vorig jaar verder gestegen tot intussen 497 euro (2012: 495 euro). Het CarGarantie-onderzoek rond de occasions maakt duidelijk dat voornamelijk voor defecten aan de motor, het brandstofsysteem en de elektronica diep in de buidel moet worden getast. Bovenaan het lijstje van duurste reparaties prijkt nog steeds de motor. Volgens CarGarantie geeft de analyse van verlengde garanties bij nieuwe auto’s eenzelfde beeld. Ook hier leveren het brandstofsysteem, de motor en de elektronica bij reparaties de hoogste kosten op.

De kwaliteit en de afwerking van occasions worden continu verbeterd. Toch blijft het spectrum van reparatiegevallen ruim. Elektronicacomponenten hebben het vaakst te kampen met problemen. Op de tweede plaats komt het brandstofsysteem. Ook bij nieuwe auto’s voeren brandstofsysteem en elektronica het lijstje aan.  

Al tijdens de eerste vijfduizend kilometer na de verkoop van het voertuig, c.q. het afsluiten van de garantie, treedt het grootste deel van de problemen op, namelijk 32,9 procent. Tot tienduizend kilometer doet zich nogmaals 23,6 procent van de gevallen voor. Daarna neemt het aantal gevallen duidelijk af. Gekeken naar het tijdstip van de reparaties, doet zich eenzelfde situatie voor want tijdens de eerste drie maanden na aflevering meldt nagenoeg een kwart van de klanten zich met een probleem bij de garage. Vervolgens daalt de schadefrequentie gestaag om na twaalf maanden weer te stijgen. De toename van het aantal gevallen aan het eind van de garantietermijn is een typisch verschijnsel omdat dan de garantie gaat werken als klantenbinder omdat tijdens het onderhoud vastgestelde gebreken worden verholpen in het kader van de garantie, aldus CarGarantie.  

Het grootst aantal reparatiegevallen bij nieuwe auto’s treedt op na 25 duizend kilometer. Wanneer wordt uitgegaan van een gemiddeld aantal gereden kilometers van dertienduizend per jaar, is het risico relatief hoog dat in de loop van het derde en vierde jaar, na de eerste ingebruikneming, onverwachte reparatiekosten opduiken. Directeur Luc Baetens van CarGarantie: "De resultaten tonen aan hoe belangrijk een ruim garantieproduct kunnen zijn. Kopers willen na de aankoop van hun voertuig niet met verrassingen worden geconfronteerd. Dealers die nieuwe auto’s en occasions verkopen met een extra garantie hebben een duidelijk concurrentievoordeel."

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Hoe terecht de opmerkingen over de ontwikkeling van onverwachte reparaties ook mogen zijn, het benadrukken van deze trend heeft toch wat weg van advertising en wekt ook enigszins de indruk dat de normale leveranciersgarantie te weinig voorstelt. Verlengde garantie is een product dat alleen nuttig is (achteraf beoordeeld) wanneer zich ellende heeft voorgedaan. Ik zou er de voorkeur aan geven het wegnemen van risico te verpakken in een gegarandeerde onderhoudsprijs, dat heeft altijd nut voor de klant zowel als voor de leverancier.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
CarGarantie: motor, brandstofsysteem en elektronica meest kwetsbaar - Automobielmanagement.nl

CarGarantie: motor, brandstofsysteem en elektronica meest kwetsbaar

Motor, brandstofsysteem en elektrionica leveren bij auto’s de hoogste reparatiekosten op. Dat concludeert specialist CarGarantie uit de meest recente analyse van zijn verzekeringsbestanden.

CarGarantie, specialist op het gebied van verlengde garantie, heeft de resultaten van zijn jaarlijkse doorlichting van verzekeringsbestanden gepubliceerd. De basis van het onderzoek zijn 596 duizend verstreken garanties voor occasions en 327 duizend verlengde garanties voor nieuwe auto’s met een looptijd van 12, 24 en 36 maanden uit 2012 van alle merken en alle modellen.

Nieuwe technologie maakt auto’s beter maar ook complexer en dat leidt tot een verhoogd risico op kosten. Het gemiddelde bedrag is ten opzichte van vorig jaar verder gestegen tot intussen 497 euro (2012: 495 euro). Het CarGarantie-onderzoek rond de occasions maakt duidelijk dat voornamelijk voor defecten aan de motor, het brandstofsysteem en de elektronica diep in de buidel moet worden getast. Bovenaan het lijstje van duurste reparaties prijkt nog steeds de motor. Volgens CarGarantie geeft de analyse van verlengde garanties bij nieuwe auto’s eenzelfde beeld. Ook hier leveren het brandstofsysteem, de motor en de elektronica bij reparaties de hoogste kosten op.

De kwaliteit en de afwerking van occasions worden continu verbeterd. Toch blijft het spectrum van reparatiegevallen ruim. Elektronicacomponenten hebben het vaakst te kampen met problemen. Op de tweede plaats komt het brandstofsysteem. Ook bij nieuwe auto’s voeren brandstofsysteem en elektronica het lijstje aan.  

Al tijdens de eerste vijfduizend kilometer na de verkoop van het voertuig, c.q. het afsluiten van de garantie, treedt het grootste deel van de problemen op, namelijk 32,9 procent. Tot tienduizend kilometer doet zich nogmaals 23,6 procent van de gevallen voor. Daarna neemt het aantal gevallen duidelijk af. Gekeken naar het tijdstip van de reparaties, doet zich eenzelfde situatie voor want tijdens de eerste drie maanden na aflevering meldt nagenoeg een kwart van de klanten zich met een probleem bij de garage. Vervolgens daalt de schadefrequentie gestaag om na twaalf maanden weer te stijgen. De toename van het aantal gevallen aan het eind van de garantietermijn is een typisch verschijnsel omdat dan de garantie gaat werken als klantenbinder omdat tijdens het onderhoud vastgestelde gebreken worden verholpen in het kader van de garantie, aldus CarGarantie.  

Het grootst aantal reparatiegevallen bij nieuwe auto’s treedt op na 25 duizend kilometer. Wanneer wordt uitgegaan van een gemiddeld aantal gereden kilometers van dertienduizend per jaar, is het risico relatief hoog dat in de loop van het derde en vierde jaar, na de eerste ingebruikneming, onverwachte reparatiekosten opduiken. Directeur Luc Baetens van CarGarantie: "De resultaten tonen aan hoe belangrijk een ruim garantieproduct kunnen zijn. Kopers willen na de aankoop van hun voertuig niet met verrassingen worden geconfronteerd. Dealers die nieuwe auto’s en occasions verkopen met een extra garantie hebben een duidelijk concurrentievoordeel."

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Hoe terecht de opmerkingen over de ontwikkeling van onverwachte reparaties ook mogen zijn, het benadrukken van deze trend heeft toch wat weg van advertising en wekt ook enigszins de indruk dat de normale leveranciersgarantie te weinig voorstelt. Verlengde garantie is een product dat alleen nuttig is (achteraf beoordeeld) wanneer zich ellende heeft voorgedaan. Ik zou er de voorkeur aan geven het wegnemen van risico te verpakken in een gegarandeerde onderhoudsprijs, dat heeft altijd nut voor de klant zowel als voor de leverancier.

Geplaatst door: Roel Hindriks op