Opmerkelijke ontwikkeling

Ten opzichte van de omzet in 2012 (€ 463 miljoen) is dit bij een dalende markt voor zowel trucks, bestelwagens als personenauto’s een opmerkelijke ontwikkeling. Aangezien de automotive branche al een aantal jaren wordt geconfronteerd met zowel omzet- als margedruk, is de strategie daarop aangepast, aldus de automotive onderneming. Er is ingezet op diversificatie van producten en diensten om daarmee naast de basisomzet van de door Koops Furness vertegenwoordigde merken, nieuwe omzet te genereren, zowel in sales als aftersales. In dit kader komt de focus steeds meer te liggen op toepassing van multi-channel marketing en communicatie. Bij de uitvoering van deze strategiewijziging speelt vernieuwing en uitbreiding van alle mogelijke online kanalen een steeds belangrijkere rol. Voorbeelden hiervan zijn de labels MAX-Repair, budgetservice.nl, nieuweautokopen.nl en de online verkoop van verzekeringen en financieringen.

Kostenbesparingen en fiscale stimulering

Gelijktijdig met deze koerswijziging heeft Koops Furness gewerkt aan verdere kostenbesparing, optimalisering van de bedrijfsvoering en zijn er maatregelen genomen om de efficiency te verhogen. Een positieve bijdrage aan de omzetgroei is o.a. geleverd door de fiscaal gestimuleerde hybride modellen uit het geleverde merkenpalet, zoals de Volvo V60 Plug-in Hybrid en de Mitsubishi Outlander PHEV. Koops Furness verwacht in 2013 circa 2.000 Plug-in Hybrid en PHEV modellen te verkopen, wat haar tot een van de grotere dealers in de verkoop in Nederland van deze voertuigen maakt. De verwachting is dat in 2014 eenzelfde aantal hybride modellen zal worden verkocht. Binnen trucks en bestelauto’s is het aflevervolume in 2013 op een acceptabel niveau gebleven in vergelijking met 2012.