Europese dealers: meer vrijheid contract met fabrikant

De divisie European Car Dealers (ECD) van koepelorganisatie Cecra wil de ‘onbalans’ in de contracten met autofabrikanten bijstellen.

Aanleiding is het recente besluit van General Motors om het merk Chevrolet op de West-Europese markt terug te trekken, ten gunste van dochterlabel Opel. De maatregel kan volgens ECD en Cecra dealers van Chevrolet in problemen brengen. Daar komt bij dat verschillende dealers van Opel hebben weten te overleven doordat ze als tweede merk Chevrolet konden voeren.

Hoewel de situatie van land tot land en van dealer tot dealer verschilt, roept de Cecra-divisie GM op om een gelijkwaardige oplossing te vinden voor alle dealers die te maken hebben met de maatregel. "Contracten moeten niet alleen door de dealers gerespecteerd worden maar ook door de fabrikanten." Sowieso roepen ECD en Cecra nogmaals op om de relatie dealer-fabrikant anders in te vullen, ook in het belang van de consument, zoals in het geval van Chevrolet. Concreet wil men dat dealers de vrijheid krijgen hun verkoopcontract over te doen aan een ander lid van het dealernetwerk. Ook de vrijheid om meer merken te voeren op één verkooppunt (multi-branding) staat hoog op de verlanglijst. Daarnaast vinden ECD en Cecra dat dealers compensatie moeten krijgen voor hun investeringen, wanneer buiten hun schuld een fabrikant het verkoopcontract opzegt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europese dealers: meer vrijheid contract met fabrikant - Automobielmanagement.nl

Europese dealers: meer vrijheid contract met fabrikant

De divisie European Car Dealers (ECD) van koepelorganisatie Cecra wil de ‘onbalans’ in de contracten met autofabrikanten bijstellen.

Aanleiding is het recente besluit van General Motors om het merk Chevrolet op de West-Europese markt terug te trekken, ten gunste van dochterlabel Opel. De maatregel kan volgens ECD en Cecra dealers van Chevrolet in problemen brengen. Daar komt bij dat verschillende dealers van Opel hebben weten te overleven doordat ze als tweede merk Chevrolet konden voeren.

Hoewel de situatie van land tot land en van dealer tot dealer verschilt, roept de Cecra-divisie GM op om een gelijkwaardige oplossing te vinden voor alle dealers die te maken hebben met de maatregel. "Contracten moeten niet alleen door de dealers gerespecteerd worden maar ook door de fabrikanten." Sowieso roepen ECD en Cecra nogmaals op om de relatie dealer-fabrikant anders in te vullen, ook in het belang van de consument, zoals in het geval van Chevrolet. Concreet wil men dat dealers de vrijheid krijgen hun verkoopcontract over te doen aan een ander lid van het dealernetwerk. Ook de vrijheid om meer merken te voeren op één verkooppunt (multi-branding) staat hoog op de verlanglijst. Daarnaast vinden ECD en Cecra dat dealers compensatie moeten krijgen voor hun investeringen, wanneer buiten hun schuld een fabrikant het verkoopcontract opzegt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding