Dat blijkt uit een onderzoek van Experian onder meer dan duizend Britse automobilisten van 18 tot 24 jaar oud. Eén op de drie van hen zoekt weliswaar eerst uitgebreid op websites maar de overigen gaan eerst naar een dealer of praten met familie en vrienden om meer te weten te komen. Acht op de tien koopt een auto ook via een officieel verkooppunt terwijl gemiddeld nog eens één op de tien een auto heeft gekocht van een andere particulier.

De voornaamste reden om naar een dealer te gaan is dat je ergens op terug kunt vallen als er wat aan de auto mankeert of als je na de aankoop toch nog vragen hebt. Eén op de vier vindt kopen bij een dealer ook minder riskant terwijl een flink aantal eveneens die weg volgt omdat ze er van overtuigd zijn dat een autodealer meer verstand van zaken heeft, zowel van de auto’s zelf als van de markt in het algemeen. Andrew Ballard van Experian: ‘’Het gaat duidelijk vooral om vertrouwen en de vele activiteiten van de autowereld om dat vertrouwen op te bouwen werpen dus ook vruchten af.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding