RODI 2015: meer vertrouwen in samenwerking

Autodealers hebben er weer meer vertrouwen in dat ze samen met hun importeur kunnen werken aan een sterk dealerbedrijf. Dat blijkt uit de 29e editie van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers.

Het algemene waarderingscijfer is met 0,3 punt gestegen naar een 6,7. De stijging van het RODI-waarderingscijfer is onder meer te danken aan de stijging van maar liefst 0,6 punt op de vraag naar "Winstmogelijkheden langere termijn". Andere bemoedigende stijgers zijn "Kosten opleidingen/trainingen" (+0,8) en "Reclame verkoopondersteuning" (+0,6). Zaken die de importeur in de ogen van de dealers dus een stuk beter voor elkaar heeft dan een jaar geleden. 

 

Levertijd

Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten. Bijvoorbeeld de levertijd van onderdelen. Dit keer gewaardeerd 6,5 een achteruitgang van liefst 0,4 punt. En juist op dit onderdeel is dat zorgelijk. Eric Tak, voorzitter BOVAG Autodealers: "Onderdelen zijn bij uitstek iets waar een dealer geld mee kan verdienen. En ook voor het merk zelf is snelle, betrouwbare levering van onderdelen cruciaal. Zo snij je immers het gebruik van universele delen de pas af."

 

Volvo wint

Volvo krijgt wederom de hoogste waardering van haar dealers. Het rapportcijfer is hetzelfde als vorig jaar en komt uit op een 8,8. De tweede plaats is dit jaar voor Volkswagen. Het rapportcijfer voor Volkswagen steeg van een 7,3 naar een 7,9. Vorig jaar moest Volkswagen de tweede plek nog delen met Audi, Mitsubishi en Toyota/Lexus. De derde plek is voor Renault/Dacia. Renault/Dacia wordt gewaardeerd met een 7,7, dat is 0,8 punt hoger dan vorig jaar en maakt daarmee een grote sprong voorwaarts. De grootste sprong voorwaarts is echter gezet door Hyundai. Het rapportcijfer van Hyundai steeg met 0,9 punt van een 5,4 naar een 6,3. De grootste sprong achterwaarts wordt gemaakt door Citroën. Het rapportcijfer van Citroën is gezakt van een 7,1 naar een 5,6 en komt daarmee uit op een gedeelde 15e plaats met Kia. Honda krijgt dit jaar de laagste waardering (4,1).

 

Verantwoordingonderzoek

In totaal zijn er 1.421 vragenlijsten verstuurd en 653 volledig ingevuld.  Deze 653 ingevulde vragenlijsten vertegenwoordigen 1.082 vestigingen, hiermee komt het responspercentage uit op 42,2 procent. Dat is 10,2 procentpunten hoger dan in 2014 (32,0%) en 15,3 procentpunten hoger dan in 2013 (26,9%). Dit responspercentage staat garant voor een representatief beeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

RODI 2015: meer vertrouwen in samenwerking - Automobielmanagement.nl

RODI 2015: meer vertrouwen in samenwerking

Autodealers hebben er weer meer vertrouwen in dat ze samen met hun importeur kunnen werken aan een sterk dealerbedrijf. Dat blijkt uit de 29e editie van het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers.

Het algemene waarderingscijfer is met 0,3 punt gestegen naar een 6,7. De stijging van het RODI-waarderingscijfer is onder meer te danken aan de stijging van maar liefst 0,6 punt op de vraag naar "Winstmogelijkheden langere termijn". Andere bemoedigende stijgers zijn "Kosten opleidingen/trainingen" (+0,8) en "Reclame verkoopondersteuning" (+0,6). Zaken die de importeur in de ogen van de dealers dus een stuk beter voor elkaar heeft dan een jaar geleden. 

 

Levertijd

Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten. Bijvoorbeeld de levertijd van onderdelen. Dit keer gewaardeerd 6,5 een achteruitgang van liefst 0,4 punt. En juist op dit onderdeel is dat zorgelijk. Eric Tak, voorzitter BOVAG Autodealers: "Onderdelen zijn bij uitstek iets waar een dealer geld mee kan verdienen. En ook voor het merk zelf is snelle, betrouwbare levering van onderdelen cruciaal. Zo snij je immers het gebruik van universele delen de pas af."

 

Volvo wint

Volvo krijgt wederom de hoogste waardering van haar dealers. Het rapportcijfer is hetzelfde als vorig jaar en komt uit op een 8,8. De tweede plaats is dit jaar voor Volkswagen. Het rapportcijfer voor Volkswagen steeg van een 7,3 naar een 7,9. Vorig jaar moest Volkswagen de tweede plek nog delen met Audi, Mitsubishi en Toyota/Lexus. De derde plek is voor Renault/Dacia. Renault/Dacia wordt gewaardeerd met een 7,7, dat is 0,8 punt hoger dan vorig jaar en maakt daarmee een grote sprong voorwaarts. De grootste sprong voorwaarts is echter gezet door Hyundai. Het rapportcijfer van Hyundai steeg met 0,9 punt van een 5,4 naar een 6,3. De grootste sprong achterwaarts wordt gemaakt door Citroën. Het rapportcijfer van Citroën is gezakt van een 7,1 naar een 5,6 en komt daarmee uit op een gedeelde 15e plaats met Kia. Honda krijgt dit jaar de laagste waardering (4,1).

 

Verantwoordingonderzoek

In totaal zijn er 1.421 vragenlijsten verstuurd en 653 volledig ingevuld.  Deze 653 ingevulde vragenlijsten vertegenwoordigen 1.082 vestigingen, hiermee komt het responspercentage uit op 42,2 procent. Dat is 10,2 procentpunten hoger dan in 2014 (32,0%) en 15,3 procentpunten hoger dan in 2013 (26,9%). Dit responspercentage staat garant voor een representatief beeld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding