Laatste kwartaal brengt dealerrendement 2015 naar 1,1 procent

Vooral door uitzonderlijke hoge verkoopaantallen van nieuwe auto’s in het laatste kwartaal is het gemiddelde rendement voor autodealers in Nederland in 2015 uitgekomen op 1,1 procent. Het jaar ervoor was het dealerrendement vrijwel nihil: 0,01 procent.

Bijna een derde van de jaaromzet uit verkoop van nieuwe auto’s werd in het vierde kwartaal gerealiseerd, zo blijkt uit de Branche Barometer van BOVAG Autodealers.

Voorheen werden in de laatste maanden van het jaar maar weinig nieuwe auto’s afgeleverd, omdat de afnemers in groten getale het nieuwe registratiejaar afwachtten voor op hun kentekenbewijs. Dit zou een positieve invloed hebben op de restwaarde, was de gedachte. Sinds enkele jaren ontstaat er tegen de jaarwisseling juist een run op diverse modellen in verband met fiscale wijzigingen die in het nieuwe kalenderjaar van kracht worden. Het hogere rendement werd dan ook vooral gedraaid bij dealers die deze fiscaal aantrekkelijke auto’s konden aanbieden, terwijl andere dealers het nakijken hadden.

Belang van schaalgrootte
Tevens laat de BOVAG Branche Barometer het belang van schaalgrootte zien, aangezien de dealers met een omzet van meer dan 12 miljoen euro een rendement van gemiddeld 1,33 procent hadden, tegen 0,54 procent voor dealers die minder dan 6 miljoen euro omzet realiseren. Dat verschil is volledig te verklaren door een betere verhouding tussen omzet en kosten. Grote dealers verkochten gemiddeld bijna twee keer zoveel auto’s als het gemiddelde: 542 stuks versus 283. Dit betekent overigens niet dat kleine dealers per definitie een verloren strijd voeren. Integendeel, want de groep van best presterende kleine autodealers kent een gemiddeld rendement van maar liefst 4,65 procent. Zij realiseren hogere brutomarges over de hele linie: verkoop nieuw en gebruikt, werkplaats en magazijn. Deze dealers verkochten onderhand evenveel occasions als nieuwe auto’s (141 om 159) en hun aantal gefactureerde uren in de werkplaats lag afgelopen jaar bijna een volle werkweek (35 uur) hoger dan het gemiddelde.

Waakzaamheid betrachten
Ten opzichte van het voorgaande kwartaal verbetert de BOVAG Branche Barometer licht, van ‘regen’ naar ‘regenachtig’. Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, is waakzaam: "Ondanks de op het eerste gezicht positieve berichten, was 2015 natuurlijk een bijzonder jaar en het is afwachten wat de effecten van Autobrief 2 -en eventuele wijzigingen daarop- zullen zijn. Hoewel het gemiddelde rendement in onze branche nog immer laag is, vind ik het bemoedigend om te zien dat niet alleen schaalvergroting zich uitbetaalt en dat ook kleinere dealers met de juiste aanpak en een consistent beleid toch boven het maaiveld weten uit te steken."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Laatste kwartaal brengt dealerrendement 2015 naar 1,1 procent - Automobielmanagement.nl

Laatste kwartaal brengt dealerrendement 2015 naar 1,1 procent

Vooral door uitzonderlijke hoge verkoopaantallen van nieuwe auto’s in het laatste kwartaal is het gemiddelde rendement voor autodealers in Nederland in 2015 uitgekomen op 1,1 procent. Het jaar ervoor was het dealerrendement vrijwel nihil: 0,01 procent.

Bijna een derde van de jaaromzet uit verkoop van nieuwe auto’s werd in het vierde kwartaal gerealiseerd, zo blijkt uit de Branche Barometer van BOVAG Autodealers.

Voorheen werden in de laatste maanden van het jaar maar weinig nieuwe auto’s afgeleverd, omdat de afnemers in groten getale het nieuwe registratiejaar afwachtten voor op hun kentekenbewijs. Dit zou een positieve invloed hebben op de restwaarde, was de gedachte. Sinds enkele jaren ontstaat er tegen de jaarwisseling juist een run op diverse modellen in verband met fiscale wijzigingen die in het nieuwe kalenderjaar van kracht worden. Het hogere rendement werd dan ook vooral gedraaid bij dealers die deze fiscaal aantrekkelijke auto’s konden aanbieden, terwijl andere dealers het nakijken hadden.

Belang van schaalgrootte
Tevens laat de BOVAG Branche Barometer het belang van schaalgrootte zien, aangezien de dealers met een omzet van meer dan 12 miljoen euro een rendement van gemiddeld 1,33 procent hadden, tegen 0,54 procent voor dealers die minder dan 6 miljoen euro omzet realiseren. Dat verschil is volledig te verklaren door een betere verhouding tussen omzet en kosten. Grote dealers verkochten gemiddeld bijna twee keer zoveel auto’s als het gemiddelde: 542 stuks versus 283. Dit betekent overigens niet dat kleine dealers per definitie een verloren strijd voeren. Integendeel, want de groep van best presterende kleine autodealers kent een gemiddeld rendement van maar liefst 4,65 procent. Zij realiseren hogere brutomarges over de hele linie: verkoop nieuw en gebruikt, werkplaats en magazijn. Deze dealers verkochten onderhand evenveel occasions als nieuwe auto’s (141 om 159) en hun aantal gefactureerde uren in de werkplaats lag afgelopen jaar bijna een volle werkweek (35 uur) hoger dan het gemiddelde.

Waakzaamheid betrachten
Ten opzichte van het voorgaande kwartaal verbetert de BOVAG Branche Barometer licht, van ‘regen’ naar ‘regenachtig’. Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, is waakzaam: "Ondanks de op het eerste gezicht positieve berichten, was 2015 natuurlijk een bijzonder jaar en het is afwachten wat de effecten van Autobrief 2 -en eventuele wijzigingen daarop- zullen zijn. Hoewel het gemiddelde rendement in onze branche nog immer laag is, vind ik het bemoedigend om te zien dat niet alleen schaalvergroting zich uitbetaalt en dat ook kleinere dealers met de juiste aanpak en een consistent beleid toch boven het maaiveld weten uit te steken."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding