"De pensionering van de babyboomers terwijl jongeren de voordelen van een loopbaan in maak-vakken niet hebben geleerd leidt tot steeds grotere personeelsproblemen in de werkplaatsen en service-afdelingen bij onze dealers," zegt Ford USA. Volgens de autofabrikant moeten er in dat land de komende tien jaar 45.000 technische vakkrachten worden aangeworven om ‘bottlenecks’ en dus vertragingen voor de klanten, met name bij schadeherstel, te vermijden.

"De monteur is ‘heart and soul’ van de klantenervaring," verwoordt Frederiek Toney die bij Ford in de VS personeelszaken beheert. Uit onderzoek is gebleken dat twee-derde van de automobilisten die een slechte ervaring hadden met schadeherstel hun auto na een jaar verkopen en dan ook vaak overstappen naar een ander merk.

Ford gaat daarom samen met plaatselijke dealers universiteiten en technische scholen af om jongeren in een zo vroeg mogelijk stadium enthousiast te maken voor een baantje in een garage. Bovendien worden er ‘plaatsingsdeskundigen’ bij de dealers zelf aangesteld om jongeren die nog een beetje belangstelling hebben te woord te staan en rond te leiden. Dealers worden ook gelinkt aan een plaatselijke school om tot een zo effectief mogelijke samenwerking te komen. "De meeste dealers doen dit soort dingen wel maar we gaan het nu op nationale schaal op elkaar afstemmen en aanpakken."