Grip op de kosten, bezetting en overhead en het uitgangspunt dat met de merken in de Stern-portefeuille tussen de tien en twintig procent landelijk marktaandeel moet worden behaald, zal mee hebben gespeeld in de overweging om te verkopen. Toch is binnen de visie onder de naam Focus on Value, waarin scherpe keuzes tussen de merken en vestigingen wordt gevraagd, het afstoten van de Volkswagen-merken op het eerste gezicht wellicht een merkwaardige stap, aldus marktanalist Clem Dickmann van kennisbureau Aumacon.

Goed rendement

“De VAG-merken hebben een sterke naam in de markt, de combi Volkswagen/Audi is voor retailers bijna een garantie voor een goed rendement. Maar daarbij geldt wel als voorwaarde dat er een substantiële marktpositie bereikt moet kunnen worden. Voor Heron Auto zit dat er met de huidige 5 vestigingen gewoon niet in. Daarnaast is uitbreiding naar naburige gebieden vrijwel uitgesloten. Dat botst dus met Stern’s toekomstvisie waarin nadrukkelijk geëist wordt dat per merk tenminste 10 procent van het landelijke potentieel behaald moet kunnen worden.” Door deze stap blijft Stern Groep overigens nog wel de tweede plaats vasthouden in de Dealerholding Top-100 laat Dickmann weten.

PON

Importeur Pon stemt in met de overgang naar Broekhuis Holding. Heron Auto voert de merken Volkswagen, Audi, Seat en Skoda en heeft het oosten van Noord-Holland als haar werkgebied. Bij Heron Auto werken 196 werknemers. De aandelen worden 2 januari overgedragen. Stern 5, waaronder Heron Auto viel, zal zich gaan concentreren op de merken KIA en Opel.

ALD Automotive

Stern verkocht onlangs ook al de leasedivisie aan ALD Automotive. Het onderdeel dat directievoorzitter Henk van der Kwast toen als ‘het meest winstgevende onderdeel van de Stern Group’ betitelde. Noodzakelijk volgens Van der Kwast om ‘in de komende drie jaar efficiënter te werken, schaalvoordelen, kostenverlaging en investeringen te realiseren in digitale oplossingen die moeten leiden tot een structurele verbetering van het rendement.’