Het blijft maar doorgaan. Vrijwel wekelijks krijgen we een persbericht dat Van Mossel alwéér een dealerbedrijf in het land heeft overgenomen. Het adagium in de autowereld is op elk niveau zo’n beetje ‘je moet klein blijven, of héél groot worden’. Van die laatste stelling is Van Mossel een heel sterk voorbeeld. De groep heeft dealerbedrijven voor zesentwintig merken (!) en heeft momenteel zo’n 3.200 mensen in dienst. De teller blijft lopen. Was dit altijd al zo het plan? Berkhof gniffelt: “Weet je, we zitten hier (in Waalwijk, red.) vlakbij de Efteling. Als je vijfentwintig jaar geleden tegen me had gezegd hoe en in welke hoedanigheid ik hier nu zou zitten, dan had ik dat direct naar het sprookjesbos verwezen. Maar toch is het zo.”

Terug in de tijd

Om te begrijpen hóe dat zo is gekomen, moeten we even terug in de tijd. Van oudsher was van Mossel de Volkswagen- en later Audi-dealer in Waalwijk en omgeving. Het zeventigjarige bestaan is net gevierd. “Ik heb daar zes jaar gewerkt, als verkoper en in 1988 begon ik voor mezelf door die zaak over te nemen. De naam is altijd gehandhaafd, al heeft de familie er sindsdien niets meer mee te maken. Dat draaide goed. Volkswagen is een merk dat zijn zaken altijd heel goed op orde heeft en ik moet zeggen dat ik ook enorm veel heb geleerd van Pon. Dat is echt een heel goede importeur, waaraan ik juist in die jaren als zelfstandig dealer veel steun heb ondervonden. De autowereld is steeds in beweging en als ondernemer moet je proberen zo ver mogelijk voor je uit te kijken. Ik was er al jaren geleden van overtuigd dat het traditionele dealerbedrijf, het typische familiebedrijf, geen grote toekomst meer had. Dat zie je nu ook werkelijkheid worden. De investeringen die merken eisen van de dealervestigingen zijn voor een klein dealerbedrijf, met één of twee vestigingen, niet meer op te brengen. Daar komt de vraag van continuïteit nog eens bij. Het is niet meer vanzelfsprekend dat de oudste zoon de zaak van pa overneemt, zoals dat vroeger het geval was.”

Groeispurt

Het moest dus anders. Berkhof: “In 2011 had ik in totaal 350 medewerkers en een dijk van een marktaandeel met Volkswagen en Audi. Toch zag ik ook die dreiging en de wens om meer schaalgrootte te maken. Toen heb ik de handen ineen geslagen met mijn grote vriend Ben Mandemakers, van de keukens, en samen zijn we toen gaan bouwen. Het ging inderdaad hard, 2019 was ook wel een fantastisch jaar voor ons, maar we zijn er nog niet. Bij enkele merken zien we nog wel mogelijkheden tot overnames, we willen ook de zware bedrijfsauto’s in en we zien nog ruimte voor twee extra occasioncentra. Dat geldt allemaal zowel voor Nederland als Vlaanderen. Aan de basis staat dat we de klanten willen ontzorgen, in die zin, dat ze op mobiliteitsgebied voor alles bij ons terecht kunnen: nieuw of gebruikt, particuliere aankoop, leasing, onderhoud, schadeherstel, alles. Daarbij willen we ook altijd dichtbij de klant zitten en dus vestigingen hebben in alle grotere plaatsen in het land. Dat zijn dealerbedrijven, maar in iets grotere gebieden ook schadeherstelbedrijven, lease-afdelingen en op een aantal belangrijke plekken in het land een occasioncentrum. Die ideale situatie hebben we nog niet helemaal, maar we zijn dus een heel eind. In Nederland zie ik nog wel enkele mogelijkheden en in België nog meer.”

Tot veler verbazing zagen we onlangs TV-commercials van Van Mossel, waarin juist de breedte van het bedrijf naar voren kwam. Het gebeurt niet vaak dat een dealerbedrijf dat kanaal gebruikt. “Klopt! Het past wel bij ons, wij willen juist die breedte uitdragen. Van Mossel moet een merk worden, een begrip voor automobilisten in het hele land. Wij staan voor mobiliteit voor iedereen en we willen de beste zijn in alle disciplines.”

Synergie-effecten

Jullie werken nu met liefst zesentwintig automerken. Je mist er dus nog maar een paar. Is het de ambitie om die ook ‘in te lijven’? En hoe hou je dat allemaal uit elkaar? “Inderdaad, we werken nog niet met Volvo, BMW, Toyota/Lexus, Mazda en Suzuki. Het is niet onze ambitie om álle merken in Nederland te vertegenwoordigen, daar doen we geen moeite voor. Nu is het zo dat we per merk, per cluster, een eigen, driehoofdige directie hebben: een commercieel manager, after sales manager en een financiële man. Die bemoeien zich uitsluitend met dat ene merk, daarvan kennen ze alle ins en outs en sturen de filiaaldirecteuren van elke vestiging aan.” Waar ligt dan het voordeel van de schaalgrootte, waar zijn de synergievoordelen? “Feitelijk op alle vlakken die de klant niet ziet: financiering, ICT, HR, logistiek, marketing. Alles behalve het product, de feitelijke verkoop van zowel de auto’s als de after sales enzovoorts. Al die andere taken centreren we en dat is vanuit kostenoogpunt dus veel efficiënter dan dat je dat per dealerbedrijf  afzonderlijk doet.”

MG

Er is nóg een actie waarmee Van Mossel in 2019 de hele Nederlandse autobranche verbaasde. Vanuit het niets kwam het merk MG terug op de Nederlandse markt. De ZS EV heeft niets te maken met alles waarvoor dat merk vroeger stond, maar is een middenklasse-SUV, van duidelijk Aziatische herkomst, met volledig elektrische aandrijving. Waar komt dat ineens vandaan? “Och… SAIC is een héél grote Chinese fabrikant. Ze maken 7,5 miljoen auto’s per jaar. Destijds hebben ze uit het faillissement van Rover de merknaam MG overgenomen. Een tijd geleden is er een Europees verkoopkantoor gevestigd in Luxemburg. Per land zochten ze een partner die kon bieden wat zij wilden. Gelukkig hebben ze voor ons gekozen. Wij geloven in het product, de kwaliteit is prima. Nu is er nog maar één model, maar nog dit jaar komen er een grote SUV en een comfortabele sportcoupé bij. Die zullen ook uitsluitend met volledig elektrische aandrijving worden geleverd. Omgekeerd bieden wij hen meteen een dealerorganisatie. We hebben in het land zes werkplaatsen ingericht met personeel dat voor MG is gecertificeerd. Klanten kunnen bij zestig dealerbedrijven terecht voor onderhoud, van daaruit worden de auto’s naar die zes werkplaatsen gebracht. De levering loopt nu lekker. Met MG zijn we trouwens ook met spotjes op TV. Nu lijken we nog een beetje pioniers, maar we waren gewoon toevallig de eerste. In de ons omringende landen komt MG op korte termijn ook op de markt, met soortgelijke partijen”. MG is wel een directe concurrent voor enkele merken waarmee jullie al zaken doen, met name Kia en Hyundai. Hoe staan die hier tegenover? “Ik heb ze er niet over gehoord. Het hoeft elkaar ook niet te storen. We verkopen alle drie die merken, maar we zetten ze niet direct naast elkaar. De klant mag kiezen, zoals altijd, als het maar bij ons is.”

Dit artikel verscheen eerder in Automobiel Management 01-2020