Coronacrisis: merkdealer blijft open

Het is inmiddels tot een lockdown-light gekomen en dat merk je vooral in de showroom. Er wordt werktijdverkorting aangevraagd voor het salespersoneel, de werkplaats lijkt nog redelijk buiten schot te blijven. Niemand kiest er nog voor om dicht te gaan blijkt na een rondje door het land.

Bij vrijwel iedereen is de boodschap hetzelfde: we blijven open maar hebben wel maatregelen genomen om het klantcontact veilig aan te gaan, of we kiezen voor online oplossingen. Klanten kunnen nog altijd hun auto langsbrengen voor onderhoud en schadereparaties. Medewerkers dragen handschoenen en ‘we plaatsen in alle voertuigen beschermhoezen op stoelen en sturen’, meldt onder andere Wensink. Hetzelfde gebeurt bij Louwman, met als aanvullende maatregel dat alle apparatuur extra wordt gereinigd. Andere maatregelen die we zien bij het afhandelen van onderhoud is afstand houden en het ontsmetten van autosleutels, zoals bij Volvo Nieuwenhuijse gebeurt. Ook wordt de haal-en-brengservice inmiddels veel actiever aangeboden om toch de werkplaats gevuld te houden.

WhatsApp, Facetime en video

Qua sales wordt er volop gekeken naar manieren om de autokoper te blijven bedienen. Zo kunnen klanten zich bij Wensink online oriënteren vanuit huis. Een verkoper geeft via WhatsApp of Facetime een rondleiding door de showroom of laat op deze manier een specifiek voertuig zien. Louwman kopers worden naar de website verwezen en kunnen een video gepresenteerd krijgen van de beoogde aanschaf. ‘Ook kunnen we, in overleg, de auto naar u toe brengen voor een proefrit’. Opmerkelijk: een proefrit is ook bij Wensink mogelijk maar dan wel samen met een verkoper die bij je langskomt ‘zodat u samen een proefrit kunt gaan maken’. Het lijkt onhoudbaar om dit aan te bieden op een moment dat we anderhalve meter afstand moeten houden.

Proefrit

Toch is de proefrit momenteel vrijwel de enige manier om de koper nog in de auto te krijgen bevestigt ook Michiel Sterk, adjunct directeur bij Dekkerautogroep. “Laat ik het zo zeggen, het zijn dynamische tijden. We zijn gestopt met de zondagopenstelling voor Zaandam maar verder blijven we doen wat we altijd al deden. Proefritten zijn we pro-actief mee bezig. Je merkt wel dat autokopers nu hele andere zaken aan het hoofd hebben, de behoefte is weg.” Voor het salespersoneel heeft Dekkerautogroep dan ook werktijdverkorting aangevraagd. “De werkplaats loopt nog redelijk door.”

Op locatie

En wordt er wat verkocht? Dan is afleveren op locatie het motto. Louwman-medewerkers gebruiken in dat geval handschoenen en beschermende hoezen voor stoelen, versnellingspook en stuur. Verder vindt de aflevering ‘contactloos’ plaats ‘met gepast afstand,’ aldus Louwman.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Coronacrisis: merkdealer blijft open - Automobielmanagement.nl

Coronacrisis: merkdealer blijft open

Het is inmiddels tot een lockdown-light gekomen en dat merk je vooral in de showroom. Er wordt werktijdverkorting aangevraagd voor het salespersoneel, de werkplaats lijkt nog redelijk buiten schot te blijven. Niemand kiest er nog voor om dicht te gaan blijkt na een rondje door het land.

Bij vrijwel iedereen is de boodschap hetzelfde: we blijven open maar hebben wel maatregelen genomen om het klantcontact veilig aan te gaan, of we kiezen voor online oplossingen. Klanten kunnen nog altijd hun auto langsbrengen voor onderhoud en schadereparaties. Medewerkers dragen handschoenen en ‘we plaatsen in alle voertuigen beschermhoezen op stoelen en sturen’, meldt onder andere Wensink. Hetzelfde gebeurt bij Louwman, met als aanvullende maatregel dat alle apparatuur extra wordt gereinigd. Andere maatregelen die we zien bij het afhandelen van onderhoud is afstand houden en het ontsmetten van autosleutels, zoals bij Volvo Nieuwenhuijse gebeurt. Ook wordt de haal-en-brengservice inmiddels veel actiever aangeboden om toch de werkplaats gevuld te houden.

WhatsApp, Facetime en video

Qua sales wordt er volop gekeken naar manieren om de autokoper te blijven bedienen. Zo kunnen klanten zich bij Wensink online oriënteren vanuit huis. Een verkoper geeft via WhatsApp of Facetime een rondleiding door de showroom of laat op deze manier een specifiek voertuig zien. Louwman kopers worden naar de website verwezen en kunnen een video gepresenteerd krijgen van de beoogde aanschaf. ‘Ook kunnen we, in overleg, de auto naar u toe brengen voor een proefrit’. Opmerkelijk: een proefrit is ook bij Wensink mogelijk maar dan wel samen met een verkoper die bij je langskomt ‘zodat u samen een proefrit kunt gaan maken’. Het lijkt onhoudbaar om dit aan te bieden op een moment dat we anderhalve meter afstand moeten houden.

Proefrit

Toch is de proefrit momenteel vrijwel de enige manier om de koper nog in de auto te krijgen bevestigt ook Michiel Sterk, adjunct directeur bij Dekkerautogroep. “Laat ik het zo zeggen, het zijn dynamische tijden. We zijn gestopt met de zondagopenstelling voor Zaandam maar verder blijven we doen wat we altijd al deden. Proefritten zijn we pro-actief mee bezig. Je merkt wel dat autokopers nu hele andere zaken aan het hoofd hebben, de behoefte is weg.” Voor het salespersoneel heeft Dekkerautogroep dan ook werktijdverkorting aangevraagd. “De werkplaats loopt nog redelijk door.”

Op locatie

En wordt er wat verkocht? Dan is afleveren op locatie het motto. Louwman-medewerkers gebruiken in dat geval handschoenen en beschermende hoezen voor stoelen, versnellingspook en stuur. Verder vindt de aflevering ‘contactloos’ plaats ‘met gepast afstand,’ aldus Louwman.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding