‘Sleutelrol Nederland bij lancering VinFast’

VinFast. Voor de meesten is het een nieuwe naam. Het merk is drie jaar geleden aan Europa voorgesteld tijdens de Salon Automobile van Parijs en oogstte daar waardering als veelbelovende nieuwkomer. Intussen is in recordtempo een hoogwaardig geautomatiseerde fabriek neergezet en wordt het menens. De komende maanden onthullen ze vier nieuwe EV-modellen. Nederland speelt een opvallende rol als proeftuin voor de VinFast-toekomst.

Nieuwe spelers in de autowereld zullen de komende jaren veelal uit China komen en behoren doorgaans tot een gigant waar we inmiddels ook al van hebben gehoord. Een opvallende uitzondering – en in zekere zin startup – op de regel is het Vietnamese VinFast. Sterker nog: die hebben in ons land net voet aan wal gezet om de organisatie uit te rollen.

Wie of wat is VinFast? Het begrip startup blijkt in dit verband maar heel relatief. Zij rollen inmiddels ook een organisatie uit voor onder andere de B2B-activiteiten. Tijdens een speciale persmeeting bij Pininfarina in Turijn worden de achtergronden geschetst. VinFast is onderdeel van het grootste beursgenoteerde conglomeraat in Vietnam. Dan moet je denken aan 16 miljard dollar. Ze zijn zeer breed actief en eigenlijk zie je ze overal, tot supermarkten, hotels en woningbouw aan toe. De speerpunten – vandaar deze nieuwe activiteit – zijn technologie, industriële activiteiten en dienstverlening. De Vietnamese groep achter het nieuwe merk heet om precies te zijn Vingroup JSC. Google er maar eens op om te zien hoe ver hun activiteiten reiken. En hoe groot hun fabrieken zijn. Tijdens de persconferentie in Turijn werd duidelijk dat Nederland een speciale rol speelt. Inmiddels zien we trouwens dat VinFast zich in mei ook heeft geregistreerd in Amsterdam.

VinFast gaat in Europa in drie landen van start en Nederland is daar een van, naast grote markten als Duitsland en Frankrijk. Naar Noorwegen wordt nog gekeken. Voor die aanpak zijn belangrijke argumenten, zo vertellen de Europese managers. VinFast ziet ons land op dit gebied als voorloper; vooruitstrevend waar het gaat om elektrificatie en mobiliteitsconcepten. Vooralsnog houden ze de kaarten een beetje tegen de borst, maar de komende maanden zullen we daar veel meer over vernemen. Overigens is het intrigerend om te weten dat het bij elektromobiliteit zeker niet bij EV’s stopt. De industriegigant produceert bijvoorbeeld ook enorme aantallen scooters. Of ook die komen is nog niet besloten en horen we dus ook snel.

(tekst loopt door onder de foto)

Emiel Hendriksen is aangesteld als Vice President B2B Sales Europe en verkoopdirecteur Nederland.

Breed aanbod

In de loop van november zal VinFast zijn eerste – wat grotere – EV-modellen officieel aan pers en publiek voorstellen. Vervolgens komt er in het eerste kwartaal volgend jaar modellennieuws dat voor ons land belangrijker is. Het ligt voor de hand dat je dan over elektrische SUV’s in het B- en C-segment spreekt. De echte groeimarkten, immers. Vooral het C-segment is voor Europa belangrijk.

De Nederlandse organisatie wordt op dit moment dus gestaag gebouwd om volgend jaar van start te kunnen gaan. Hoe moeten we de aanpak ongeveer inschalen? Tijdens de presentaties noteren we de omschrijving ‘van online naar offline’. Het verhaal zal dus lijken op dat van bestaande spelers als Tesla en Polestar. Lees: informatie en configureren via de online-kanalen. Maar VinFast weet dat de klant de auto wil zien, aanraken en proeven. Zeker bij een nieuw merk dat nog geen believers a la Tesla heeft.

Daarvoor wordt gewerkt aan een aantal eigen vestigingen, die geografisch – zo zeggen ze – slim worden verdeeld. Lees: bereikbaar en centraal gelegen. Daar zal ook de service plaatsvinden en je hoeft niet gestudeerd te hebben om te zeggen dat een vanuit het moederbedrijf servicegericht concern de rijder zal willen ontzorgen. Valet service, haal- en breng service bijvoorbeeld.

Geen televisie

Wanneer zal de consument tastbaar met VinFast kennismaken? Als gezegd wachten de Vietnamezen nog even met details, maar het ziet ernaar uit dat ze eind 2022 gaan leveren. En dus al eerder de deuren van hun centra moeten openen. Eerst komen in elk geval de grotere highend zakenautomodellen – meer voor de Amerikaanse markt in feite – en het jaar daarna de Europese volumemodellen.

De opgave wordt intussen om het merk meer bekendheid geven. Verwacht geen televisiereclame, maar een centrale rol voor internet en social media. Voor Vingroup JSC is voorzichtigheid momenteel de moeder van de porseleinkast. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Het is evident dat er ook binnen de Nederlandse autowereld kansen liggen. VinFast rolt zijn eigen organisatie uit, zonder gevestigde merkpartners. Ze zien ons land vanwege de ontwikkelingen rond elektrificatie met name ook als een ‘proving ground’ voor andere Europese landen. Daar staat tegenover dat de Vietnamezen de markt op grote schaal gaan ontwikkelen en daarvoor zullen naast vestigingen en personeel ook externe bouwblokken nodig zijn. Van leasing en private leasing tot wegenhulp en logistiek. Als gezegd: evenzoveel kansen voor de branche.

De snelheid waarmee ze uit de startblokken kwamen is trouwens al veelzeggend. In 2019 werd VinFast de eerste automobielproducent van Vietnam, met inmiddels een vijftal benzinemodellen die met, laten we zeggen, BMW DNA zijn ontwikkeld. Huisdesigner is – nadrukkelijk naast de eigen mensen – het Italiaanse Pininfarina. Deze zomer was in Amerikaanse media als Car and Driver al te lezen dat ze zich naast Europa ook op Noord-Amerika richten. Daar lijken de eerste modellen ook primair op gericht. De eerste showrooms komen daar in Californië. Kijk niet raar op als VinFast de beurs op gaat om de miljarden de vergaren die bij hun grote plannen passen.

Lees ook:
Eerste auto uit Vietnam gelanceerd

‘Sleutelrol Nederland bij lancering VinFast’ - Automobielmanagement.nl

‘Sleutelrol Nederland bij lancering VinFast’

VinFast. Voor de meesten is het een nieuwe naam. Het merk is drie jaar geleden aan Europa voorgesteld tijdens de Salon Automobile van Parijs en oogstte daar waardering als veelbelovende nieuwkomer. Intussen is in recordtempo een hoogwaardig geautomatiseerde fabriek neergezet en wordt het menens. De komende maanden onthullen ze vier nieuwe EV-modellen. Nederland speelt een opvallende rol als proeftuin voor de VinFast-toekomst.

Nieuwe spelers in de autowereld zullen de komende jaren veelal uit China komen en behoren doorgaans tot een gigant waar we inmiddels ook al van hebben gehoord. Een opvallende uitzondering – en in zekere zin startup – op de regel is het Vietnamese VinFast. Sterker nog: die hebben in ons land net voet aan wal gezet om de organisatie uit te rollen.

Wie of wat is VinFast? Het begrip startup blijkt in dit verband maar heel relatief. Zij rollen inmiddels ook een organisatie uit voor onder andere de B2B-activiteiten. Tijdens een speciale persmeeting bij Pininfarina in Turijn worden de achtergronden geschetst. VinFast is onderdeel van het grootste beursgenoteerde conglomeraat in Vietnam. Dan moet je denken aan 16 miljard dollar. Ze zijn zeer breed actief en eigenlijk zie je ze overal, tot supermarkten, hotels en woningbouw aan toe. De speerpunten – vandaar deze nieuwe activiteit – zijn technologie, industriële activiteiten en dienstverlening. De Vietnamese groep achter het nieuwe merk heet om precies te zijn Vingroup JSC. Google er maar eens op om te zien hoe ver hun activiteiten reiken. En hoe groot hun fabrieken zijn. Tijdens de persconferentie in Turijn werd duidelijk dat Nederland een speciale rol speelt. Inmiddels zien we trouwens dat VinFast zich in mei ook heeft geregistreerd in Amsterdam.

VinFast gaat in Europa in drie landen van start en Nederland is daar een van, naast grote markten als Duitsland en Frankrijk. Naar Noorwegen wordt nog gekeken. Voor die aanpak zijn belangrijke argumenten, zo vertellen de Europese managers. VinFast ziet ons land op dit gebied als voorloper; vooruitstrevend waar het gaat om elektrificatie en mobiliteitsconcepten. Vooralsnog houden ze de kaarten een beetje tegen de borst, maar de komende maanden zullen we daar veel meer over vernemen. Overigens is het intrigerend om te weten dat het bij elektromobiliteit zeker niet bij EV’s stopt. De industriegigant produceert bijvoorbeeld ook enorme aantallen scooters. Of ook die komen is nog niet besloten en horen we dus ook snel.

(tekst loopt door onder de foto)

Emiel Hendriksen is aangesteld als Vice President B2B Sales Europe en verkoopdirecteur Nederland.

Breed aanbod

In de loop van november zal VinFast zijn eerste – wat grotere – EV-modellen officieel aan pers en publiek voorstellen. Vervolgens komt er in het eerste kwartaal volgend jaar modellennieuws dat voor ons land belangrijker is. Het ligt voor de hand dat je dan over elektrische SUV’s in het B- en C-segment spreekt. De echte groeimarkten, immers. Vooral het C-segment is voor Europa belangrijk.

De Nederlandse organisatie wordt op dit moment dus gestaag gebouwd om volgend jaar van start te kunnen gaan. Hoe moeten we de aanpak ongeveer inschalen? Tijdens de presentaties noteren we de omschrijving ‘van online naar offline’. Het verhaal zal dus lijken op dat van bestaande spelers als Tesla en Polestar. Lees: informatie en configureren via de online-kanalen. Maar VinFast weet dat de klant de auto wil zien, aanraken en proeven. Zeker bij een nieuw merk dat nog geen believers a la Tesla heeft.

Daarvoor wordt gewerkt aan een aantal eigen vestigingen, die geografisch – zo zeggen ze – slim worden verdeeld. Lees: bereikbaar en centraal gelegen. Daar zal ook de service plaatsvinden en je hoeft niet gestudeerd te hebben om te zeggen dat een vanuit het moederbedrijf servicegericht concern de rijder zal willen ontzorgen. Valet service, haal- en breng service bijvoorbeeld.

Geen televisie

Wanneer zal de consument tastbaar met VinFast kennismaken? Als gezegd wachten de Vietnamezen nog even met details, maar het ziet ernaar uit dat ze eind 2022 gaan leveren. En dus al eerder de deuren van hun centra moeten openen. Eerst komen in elk geval de grotere highend zakenautomodellen – meer voor de Amerikaanse markt in feite – en het jaar daarna de Europese volumemodellen.

De opgave wordt intussen om het merk meer bekendheid geven. Verwacht geen televisiereclame, maar een centrale rol voor internet en social media. Voor Vingroup JSC is voorzichtigheid momenteel de moeder van de porseleinkast. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Het is evident dat er ook binnen de Nederlandse autowereld kansen liggen. VinFast rolt zijn eigen organisatie uit, zonder gevestigde merkpartners. Ze zien ons land vanwege de ontwikkelingen rond elektrificatie met name ook als een ‘proving ground’ voor andere Europese landen. Daar staat tegenover dat de Vietnamezen de markt op grote schaal gaan ontwikkelen en daarvoor zullen naast vestigingen en personeel ook externe bouwblokken nodig zijn. Van leasing en private leasing tot wegenhulp en logistiek. Als gezegd: evenzoveel kansen voor de branche.

De snelheid waarmee ze uit de startblokken kwamen is trouwens al veelzeggend. In 2019 werd VinFast de eerste automobielproducent van Vietnam, met inmiddels een vijftal benzinemodellen die met, laten we zeggen, BMW DNA zijn ontwikkeld. Huisdesigner is – nadrukkelijk naast de eigen mensen – het Italiaanse Pininfarina. Deze zomer was in Amerikaanse media als Car and Driver al te lezen dat ze zich naast Europa ook op Noord-Amerika richten. Daar lijken de eerste modellen ook primair op gericht. De eerste showrooms komen daar in Californië. Kijk niet raar op als VinFast de beurs op gaat om de miljarden de vergaren die bij hun grote plannen passen.

Lees ook:
Eerste auto uit Vietnam gelanceerd